Het Amerikaanse televisie-publiek wordt sinds afgelopen donderdag gebombardeerd met spotjes waarin Microsoft-opperhoofd Bill Gates tracht de aandacht te verleggen van de antitrustzaak naar Microsofts producten.
Na een week van negatieve berichtgeving naar aanleiding van de uitspraak in de antitrustzaak van de Amerikaanse overheid tegen Microsoft draait de marketingmachine van het concern op volle toeren om het gedeukte imago op te poetsen. Over de klanken van gitaarmuziek vertelt Gates, in vrijetijdskleding: "Vijfentwintig jaar geleden zijn mijn vrienden en ik dit bedrijf begonnen, met niets anders dan een idee: dat we de kracht van de PC konden aanwenden voor het verbeteren van de levens van mensen. Sindsdien is de PC een instrument geworden dat onze economie heeft veranderd, en een grote impact heeft gehad op hoe we leven en hoe onze kinderen leren. Ons volgende doel is om voor u de volgende generatie software te ontwikkelen, te blijven innoveren en te verbeteren wat we kunnen. Het beste moet nog komen." Het is nog niet bekend of ook Europa aan de televisiespotjes moet geloven.
Een Microsoft-zegsman meent dat er niet teveel achter de campagne gezocht moet worden. "In het licht van al het nieuws van de laatste week vonden wij het gewoon een goed moment om Bill Gates het publiek laten te uiteenzetten hoe Microsoft de toekomst van technologie ziet, en hoezeer wij zijn verbonden aan innovatie."
Analisten menen echter dat de campagne voor een groot deel tot doel heeft om publiek en politiek momentum te ontwikkelen voor Microsofts positie in de antitrustzaak. De rechter zal in hoorzittingen, die beginnen op 24 mei aanstaande, proberen tot een remedie te komen om Microsofts monopolie te breken. Sinds het prille begin van de antitrustzaak, enige jaren terug, heeft het concern sterk geïnvesteerd in zijn politieke lobby, en steeds grotere sommen geschonken aan politieke campagnefondsen.