Leidinggevenden weten vaak niet goed wat de sterke en zwakke punten van de werknemers zijn. Ook de medewerker zelf heeft hierin onvoldoende inzicht. Deze onwetendheid vormt een belangrijk obstakel voor goed competentiemanagement. Dit concludeert het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in het onderzoek ‘Organisatieveranderingen en competentieontwikkeling’.
Het belang van kennis en competenties voor organisaties en het managen daarvan kan moeilijk worden onderschat. Door de opkomst van ICT binnen organisaties en de toenemende concurrentie moeten werknemers zich sneller dan ooit aanpassen. Want, kennis is binnen de kortste keren verouderd. Uit het onderzoek van ROA blijkt dat de meeste werknemers prima in staat zijn zich aan te passen aan technologie. Slechts een kleine minderheid ondervindt problemen.
Obstakels
Veel medewerkers vinden wel dat het aanpassingsproces beter had kunnen verlopen. ROA schrijft dat werknemers zelf moeten aangeven hoe zij zich willen ontwikkelen. De onderzoekers onderscheiden hiervoor echter een aantal obstakels. Zo hebben zowel de managers als de medewerkers zelf geen helder beeld van de kwaliteiten van het personeel. Hierdoor is het moeilijk vast te stellen wat een werknemer moet doen om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast voelt het personeel zich zelf allerminst verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling. Bovendien ondersteunen organisaties hun medewerkers onvoldoende.
Opvallend is overigens dat cursussen een beperkte rol spelen in de verwerving van competenties door werknemers. Ervaring en contacten met collega’s zijn veel belangrijker. De waarde van opleidingen is volgens ROA dan ook overschat. MC