Het Nederlandse bedrijf Netpresence opent vandaag de deuren van een nieuw centrum voor startende Internetbedrijven. Dit flexibele kantoor biedt jonge ondernemers de kans een aantal faciliteiten te delen en elkaar waar nodig te ondersteunen. Netpresence krijgt zelf de beschikking over een poel van talenten waaraan ze werk kunnen uitbesteden.
De krapte op de arbeidsmarkt noopt IT-bedrijven tot de nodige creativiteit. Om toch aan personeel te komen, verzinnen ondernemingen wervingstrucs. Ook webontwerper Netpresence kan extra personeel gebruiken en ondervindt problemen bij de zoektocht naar de talenten. "Wij kunnen meteen vijftig mensen inzetten", zegt directeur Koos van der Weijde. "Maar wij vinden hen niet."
Het is een probleem waarmee vrijwel alle IT-bedrijven kampen. Netpresence, opgericht in 1995, probeert het op een andere manier. De onderneming, bekend van het product Freemail, zet een centrum op waar startende Internetbedrijven zich kunnen vestigen. Het gebouw in Amsterdam Zuidoost biedt onderdak aan een vijftiental starters. Deze jonge ondernemers kunnen op hun beurt Netpresence ondersteuning bieden. "Wij willen werk aan deze bedrijfjes uitbesteden. In deze tijden kunnen wij namelijk alle kennis gebruiken." De starters vangen op die manier een deel van de personeelsproblemen op waarmee Netpresence kampt.
Ideologie
Van der Weijde geeft aan dat uitbesteding van werk niet de enige reden is om onderdak te bieden aan nieuwe bedrijfjes. Er zit meer achter. "Wij hebben zelf ervaren hoe belangrijk het is om als jong bedrijf met andere starters samen te werken. Toen wij begonnen, hebben wij veel steun gehad van de Internetentrepreneurs om ons heen. Wij willen dit nu ook bieden aan de huidige nieuwkomers. Ons initiatief heeft dus ook een ideologische achtergrond."
De ondergebrachte Internetbedrijven delen tal van faciliteiten, zoals het secretariaat, kopieermachines en de catering. Er is volgens Van der Weijde veel behoefte aan dit soort concepten. "Veel starters vinden het moeilijk om een bedrijf op te zetten. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel kan al een drempel zijn. Dan is het voor deze bedrijfjes natuurlijk heerlijk om kennis te kunnen delen."
Het starterklimaat voor Internetbedrijven is in de ogen van Van der Weijde prima. "Er zijn voor deze ondernemers voldoende mogelijkheden om aan kapitaal te komen. Iedere nuchtere investeerder weet inmiddels dat Internetbedrijven een kans op veel winst bieden."