Software-installateur Magnus gaat zijn klanten helpen met het bouwen van elektronische marktplaatsen. Via het nieuwe bedrijf Eventure wil Magnus, dat gespecialiseerd is in het implementeren van de logistieke software van SAP, binnen vijf jaar de helft van de omzet behalen uit dienstverlening voor elektronische handel.
Het initiatief van Magnus om in e-commerce te stappen, is illustratief voor veel bedrijven die software leveren of installeren voor logistieke systemen. Vorig raakte de erp-markt in een malaise. Voor een deel was dat te wijten aan gerezen twijfels over het nut van deze systemen. Bovendien waren veel bedrijven geconcentreerd op het oplossen van hun millenniumprobleem. De verkopers van software staken vorig jaar veel tijd in het ontwikkelen van software voor het frontoffice en e-commerce. Door die investeringen hadden bedrijven als JD Edwards, Peoplesoft en Cambridge Technology evenals Magnus te maken met aanzienlijke winstdalingen.
Malaise
Volgens Paul van Doorn, analist bij Kempe & Co, zijn de slechte resultaten van Magnus vooral te wijten aan de malaise die het afgelopen jaar heerste in de erp-markt. "Vorig jaar is de markt van SAP-systemen slap geweest, waardoor Magnus veel consultants niet heeft kunnen inzetten. In de tweede helft van 1999 heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in e-commerce." Vorig jaar is Magnus begonnen aan een koerswijziging die het bedrijf een sterke positie moet geven als adviseur bij het invoeren van toepassingen voor elektronische handel. Hermans licht toe waarom ervaring met het installeren van de logistieke software R/3 van SAP belangrijk is. "Bij het bouwen van toepassingen voor de elektronische handel gaat het om de totale logistieke keten. Daarin speelt een erp-systeem een belangrijke rol, omdat het de logistiek van een bedrijf bestuurt." De problemen met het beheer van de logistiek leiden ertoe dat bedrijven moeizaam hun weg vinden op de digitale snelweg. Zo blijkt uit een onderzoek van Forrester dat 90 procent van de grote bedrijven inmiddels een website heeft, maar dat slechts bij 15 procent van de sites een klant iets kan bestellen en de status van de bestelling controleren. De voorspellingen over de groei van elektronische handel zijn spectaculair. Forrester schat dat e-commerce toeneemt van 19 miljard dollar in 1999 naar 49 miljard dollar in het jaar 2001.
Nieuw bedrijf
Voor het invoeren van elektronische marktplaatsen bereidt Magnus op dit moment de oprichting voor van een nieuw bedrijf: Eventures. Hermans legt er de nadruk op dat het bouwen van een elektronische marktplaats, zoals een webportaal, veel ingewikkelder is dan het implementeren van een erp-systeem. Diverse onderzoeken bevestigen die visie. Zo stelt de Gartner Groep dat een systeem voor het volledig ondersteunen van elektronische handel twee keer zo ingewikkeld is als een erp-systeem uit 1999.
Volgens Paul van Doorn heeft Magnus goede kansen in de markt van elektronische marktplaatsen. "Dankzij de ervaring met SAP R/3 heeft het bedrijf een goed uitgangspunt om bestaande klanten de digitale snelweg op te helpen, want een erp-systeem is de basis voor e-commerce. Een tijdlang hebben we negatief over het aandeel geadviseerd, maar nu is ons advies weer positief."
Resultaten Magnus
Het afgelopen jaar boekte het Nederlandse Magnus teleurstellende resultaten. Weliswaar steeg de omzet met 23 procent naar 33,5 miljoen euro, maar de winst van 7 miljoen in 1998 is verdampt naar 1 miljoen gulden. Sinds november 1998 is het bedrijf genoteerd aan de effectenbeurs van Amsterdam. Vorig jaar daalde de koers van 8,45 naar 2,35 euro. Fred Hermans, ceo van Magnus, schrijft de slechte resultaten toe aan de investeringen in elektronische handel en supply chain management. Bovendien daalde de omzet per medewerker van 92 duizend naar 76 duizend euro.