Novell wil voortaan gezien worden als dé leverancier van directory-software en -diensten aan dotcom-bedrijven en virtuele organisaties.
Jarenlang gold het bedrijf als toonaangevend in de markt van de netwerksoftware. Daar lijkt het echter het slachtoffer te worden van de wet van de remmende voorsprong. De nieuwe technologische- en markt-strategie, die de onderneming ontvouwde op haar jaarlijkse gebruikersbijeenkomst Brainshare, is gericht op de Internet-economie.
Die strategie heeft Novell de naam ‘One Net’ gegeven. De doelstelling is universele toegang tot Internet en de bijbehorende software en diensten, ongeacht locatie of platform. De onderliggende technologische infrastructuur heeft de naam ‘Denim’ gekregen die is gebaseerd op XML en Javabeans. De programmeertaal C is volgens de onderneming volledig achterhaald. Novell voorspelt dat op termijn Denim meer gebruikt wordt dan Windows.
De financiële markt lijkt echter nog niet overtuigd van de nieuwe Novell-strategie. De aandelenkoers daalde na de aankondigingen op Brainshare 2000 met ruim 4,5 procent. Daaraan kon een nieuwe samenwerking met IBM weinig meer veranderen. Dit bedrijf maakte op Brainshare 2000 bekend een serie servers op de markt te brengen die draaien op Novells besturingssysteem Netware. De servers zijn met name bedoeld voor de snelgroeiende Internet-hulpmiddelenmarkt. IBM’s eerste Intel-gebaseerde web-caching server, de Netfinity Internet Caching Server, wordt binnenkort geleverd met daarop Novells Internet Caching System. JBM