Een grootscheepse herstructurering van 3Com moet het bedrijf in snel tempo weer een duidelijk gezicht geven. Te lang heeft het bedrijf geteerd op het succes van haar koekoeksjong de: Palm Pilot. Afgelopen najaar maakte topman Eric Benhamou in een interview met Computable duidelijk dat hij de bakens wilde verzetten. De reorganisatieplannen zijn nu bekendgemaakt.
Door het afstoten van een groot aantal activiteiten moet 3Com weer gezicht krijgen als netwerkleverancier voor kleine en middelgrote ondernemingen. Na eerder te zijn verzelfstandigd, is begin deze maand de Palm-divisie naar de beurs gebracht. Dit bedrijf blijkt op de beurs meer waard dat het moederbedrijf. Vervolgens doet 3Com de high-end markt – waar het bedrijf tevergeefs de strijd aanging met Cisco, Lucent en Nortel – over aan Extreme Networks. Dit gebeurt in de vorm van een personeels- en aandelenruil. Ook de technologie voor de wide area netwerken (Pathbuilder) is verkocht en wel aan Motorola. En ten slotte is de modemdivisie en het bedrijfsonderdeel dat PC-cards (inclusief de fabriek) ondergebracht bij een Taiwanees-Singaporees consortium.
Terugkijkend moet geconstateerd worden dat 3Com op te veel paarden heeft willen wedden en nu een drastische stap terug doet in de verwachting hiermee de markt voor de kleinere bedrijfsnetwerken beter te kunnen bedienen. Het enorme succes van de Palm Pilot heeft de werkelijke staat van het bedrijf vertekend.
Afbreken
Het afstoten van de producten en klanten in het high-tech segment wordt gezien als een groot risico omdat juist hier in de vorm van dienstverlening op producten veel geld verdiend kan worden. Verwacht wordt dan ook dat het effect van de herstructurering een halvering van de omzet zal betekenen. Door de langzaam groeiende en stagnerende activiteiten af te stoten, wil 3Com met de overblijvende activiteiten een groei van 20 procent per jaar waarborgen.
Analisten constateren dat 3Com geen concrete plannen heeft om nieuwe markten op te bouwen. Er wordt wel gesproken over het betreden van de markten voor draadloze netwerken, spraak over Internet, breedbandtechnologie en thuisnetwerken, maar tot tastbare activiteiten en producten heeft dit volgens branchewaarnemers nog niet geleid.