dat is het nu juist niet.’ Het gebruiken van merknamen van andere bedrijven, zoals glorix.nl, als domeinnaam dient een hoger doel. Dat is de stelling van de gedaagde in een kort geding deze week in Amsterdam van Unilever, eigenaar van het merk Glorix, tegen Namespace CV (http://namespace.nl).
Dat Amstelveense bedrijf heeft glorix.nl – en honderden andere URL’s bestaande uit merknamen – laten registreren. De uitspraak is op 6 april.
Unilever voert aan dat Glorix zijn eigendom is, en dat de merkrechtelijke bescherming zich ook moet uitstrekken tot Internet. Namespace stelt dat het graagdual sided communication wil opzetten, waarbij bedrijven de ene helft van de site kunnen vullen met hun eigen informatie, en Namespace de andere helft met bijvoorbeeld opmerkingen van consumenten. Namespace hoopt dan te verdienen aan het leveren van diensten zoals serverruimte, advies en site-ontwerp.
Namespace beheert een databank van maar liefst zestienduizend geregistreerde namen, waaronder ashley-laura.nl, kijkshop.nl, wharfedale.nl, winnie-the-pooh.nl, winstonbogarde.nl en wonderbra.nl. Ook namen met een minder duidelijke economische waarde, zoals aardappelbunker.nl, pedofielen.nl en ozonlaag.nl zitten in de databank. Volgens directeur Graafland gaat het hier voor 95 procent om generieke namen, maar het is niet zeker of dat juist is – de lijst is verder online te vinden.
Unilever houdt duidelijk vast aan zijn zienswijze. Het concern heeft voor deze zaak een dossier van vijf centimeter dik aangelegd. Juristen achten de kans dat het bedrijf het wint groot. Namespace heeft volgens Graafland nog niet eerder een proces moeten voeren, maar wel eerder afwijzende reacties gehad, van bijvoorbeeld anti-fascisten op het claimen van de naam hitler.nl. Zo’n url zou hij beschikbaar willen stellen voor een goed maatschappelijk doel en heeft hij geclaimd om erger te voorkomen. Bij Namespace werken vier mensen.