Dennis de Held brengt het als een ‘fact of life’: "Mijn werkgever verwacht dat je breed inzetbaar bent. En dus volg je op gezette tijden een cursus om je kennis bij te spijkeren." Onlangs verdiepte de 26-jarige medewerker van Compaq Professional Services zich in Red Hat Linux. "Een paar vrienden waren razend enthousiast over Linux. Ja, dan is de keuze voor zo’n cursus snel gemaakt." Anita de Jong, trainer bij Global Knowledge, herkent dat enthousiasme. "Het bedrijfsleven ontdekt Linux, mede omdat het gebruiksgemak ook toeneemt. Een logisch gevolg is dan dat de vraag naar gekwalificeerd Linux-personeel groeit. Langzaam maar gestaag.
Zowel beginners als ‘enigszins gevorderden’ kunnen bij Global Knowledge terecht voor een Red Hat Linux-training. De Jong: "Wie gewend is te werken met de grafische interface van Windows moet erg wennen aan het gebruik van commandoregels in Linux. In zo’n geval raden we de beginnerscursus aan. Heb je wat meer informatica-kennis in huis dan is de cursus voor ‘enigszins gevorderden’ interessanter." Goedkoop zijn beide trainingen overigens niet: in totaal ben je bijna vierduizend gulden kwijt. Voor het examen moet nog eens 1500 gulden worden neergeteld.
De Held kan zijn pas verworven kennis nog niet toepassen in de praktijk. "Ik ontwerp zowel front- als backoffice-omgevingen, hoofdzakelijk op basis van Microsoft-producten. Met Linux doen we nog niets. Toegegeven, het besturingssysteem is op een aantal punten superieur aan Windows, maar kan nog niet op tegen het installatie- en configuratiegemak van Microsoft."
Logica
"Natuurlijk kan zo’n cursus nooit kwaad", zegt Willem Koppenol van Twice IT, "maar als je het geleerde niet direct kunt toepassen, is dat toch jammer. Veel kennis gaat dan weer verloren, zakt weg." Cursist René Cato is het daar mee eens. De 26-jarige Arnhemmer heeft bijna de cursus ‘Certificied Internet Webmaster’ afgerond. "Daarna wil ik zeker een jaar of twee aan de slag als Java-programmeur. Met die ervaring en mijn eigenlijke achtergrond, hoop ik op termijn consultant e-commerce en e-business te worden."
Na het afronden van zijn heao-studie veroverde Cato een baan op de afdeling marketing bij Packard Bell. Daar was hij verantwoordelijk voor de opzet van een loyalty-programma. Cato: "Ik ontdekte al snel dat ik weinig kaas had gegeten van de techniek. Daarom heb ik een later aanbod om Direct Marketing Manager te worden afgeslagen. In plaats daarvan heb ik me gemeld bij Randstad Automatiseringsdiensten. Sinds 1 december volg ik bij dat bedrijf het Certificied Internet Webmaster Program aan de ICT Academy."
Dat een uitgebreide Java-cursus daar onderdeel van uitmaakt, vindt Willem Koppenol niet meer dan logisch. "Java is breed inzetbaar. Op internet, maar ook om bijvoorbeeld verschillende machines binnen één bedrijf met elkaar te laten ‘praten’ – of het nu gaat om een Unix- of Windows NT-systeem. Die universaliteit wordt steeds belangrijker. Wat met Java ook heel goed kan is stukjes component-software ontwikkelen. Met meerdere van die Java-beans kun je vrij snel een applicatie in elkaar zetten."
René Cato kijkt met voldoening terug op zijn Java-training. "De docent verstond zijn vak: hij bracht de informatie op een heldere wijze – ook voor niet IT’ers. Zie je eenmaal de logica achter de taal – alles is objectgeoriënteerd – dan vallen heel veel zaken vanzelf op hun plaats."
Informatie-uitwisseling
Dick Vermeer volgt bij Info-Logistix een cursus XML. Het aantal cursussen XML in ons land is zeer beperkt. Gezien de economische wetten van vraag en aanbod, zou dat inhouden dat er weinig belangstelling voor XML is. "Tot voor kort was dat ook zo", zegt Koos Huygen van Info-Logistix. "Ik heb de indruk dat het nu een beetje gaat lopen."
XML is vooral ontworpen voor het structureren en uitwisselen van informatie. "Overigens is dat gemak ook op andere manieren inzetbaar binnen een organisatie. Stel dat je verschillende applicaties hebt draaien en toch onderling gegevens tussen die programma’s wilt uitwisselen. Dan is XML een heel goede optie. Microsoft maakt daar al enthousiast gebruik van binnen Office 2000."
Juist de mogelijkheden tot eenvoudiger uitwisseling van informatie, waren voor Dick Vermeer aanleiding een XML-cursus te volgen. Vermeer werkt als ‘schoolbegeleider met ICT-taken’ bij de Onderwijsbegeleidingsdienst in Amersfoort. "Scholen zijn nogal Microsoft-minded omdat ze destijds gratis software hebben gekregen van dat bedrijf. Met de integratie van XML in Office 2000 opent dat perspectieven voor een betere informatie-uitwisseling. Niet alleen willen wij van onze kant informatie verdelen naar de scholen, wij willen omgekeerd ook meer feedback van hen. Waar ik aan denk is een website, waarop scholen gegevens kunnen invoeren, die dan bij ons worden verwerkt."
De cursus is Vermeer goed bevallen. "Het cursusaanbod is enorm. Belangrijk is de manier waarop er les wordt gegeven. Het komt maar al te vaak voor dat zo’n docent een beetje verveeld voor een te grote groep cursisten staat. Met zo’n houding van ‘ je zoekt het zelf maar uit’. Dat was hier zeker niet het geval."
Vermeer erkent dat de cursus ‘fraai bijschrijft’ op zijn curriculum vitae. "Ik ben nu interessanter voor andere werkgevers. Uiteraard was dat niet de reden deze cursus te volgen, maar een bijkomend voordeel is het wel."
Terug in de schoolbanken
Na een minuut of tien verontschuldigt Rick Groot, senior trainer bij SPC, zich min of meer. "Het lijkt bijna of ik reclame maak voor Windows 2000 en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar dat komt vooral omdat ik oprecht enthousiast ben over dit systeem. Het kan zo gigantisch veel."
Groot en zijn collega’s volgen Windows 2000 al vanaf de allereerste bèta-versies. Mede daardoor was SPC in staat al trainingen over dit besturingssysteem aan te bieden, terwijl de officiële release nog moest komen. "Het liep geen storm, maar er was toch behoorlijke belangstelling," aldus de senior trainer. Een cursist van het eerste uur is Alain Deroy, IT-specialist bij Schenker BTL. "Wij hebben Windows 2000 al een half jaar geleden in de bèta-fase geïmplementeerd. We hadden een probleem met de domein-controllers en hadden twee keuzes: of de hele structuur van ons systeem omgooien of upgraden naar een release candidate van Windows 2000. Nadat we het systeem eens goed hadden bekeken, hebben we voor de laatste optie gekozen."
De cursus Advanced Administrator bij SPC volgde later pas. Deroy wil van mosterd na de maaltijd echter niets weten. "Integendeel," zegt hij. "Zowel mijn collega als ik hebben er veel van opgestoken. Zo’n training is vooral goed om zicht te krijgen op de manier waarop Microsoft denkt. Dat inzicht is bijvoorbeeld nuttig als je naar oplossingen zoekt voor bepaalde vraagstukken. Door de denklijn van Microsoft te volgen, zal dat makkelijker gaan."
Voor Deroy was de training bij SPC de eerste van een aantal. Hij is nu MSCE’er voor NT en dat certificaat zal op termijn vervallen. Om dezelfde status te krijgen voor Windows 2000, zal hij opnieuw examen moeten doen. "Dat zal hem zeker meer inspanning kosten dan destijds voor NT," meent Rick Groot. "Microsoft heeft voor Windows 2000 de lat duidelijk hoger gelegd. Dat moest ook wel. De afgelopen jaren zijn er wel heel veel MSCE’ers NT bijgekomen, die lang niet allemaal ook in de praktijk dat certificaat waar kunnen maken. Het is een ding als je de theorie beheerst, daar in de praktijk ook echt iets mee kunnen, is iets heel anders. In de nieuwe trainingen is veel meer aandacht voor de architectuur van een netwerk. Er wordt vanuit gegaan dat een kandidaat beschikt over de benodigde TCP/IP-kennis. Bij de examens worden geen meerkeuzevragen meer gesteld, maar moet een kandidaat in staat zijn om in een simulatie-omgeving taken te verrichten."
Wat kost dat?
Red Hat Linux v.a. 5500 gulden, inclusief examen
Basiscursus Java v.a 3775 gulden (vijf dagen)
XML v.a 700 gulden voor een dag
Windows 2000 v.a. 500 gulden voor een dag (in ontwikkeling).