Het Nederlandse softwarebedrijf And Publishers verkoopt zijn beveiligingsdivisie Identification voor 55 miljoen gulden aan de Engelse Bell Group. Dit geld wordt gebruikt om de financiële positie te verbeteren. Het aan de beurs genoteerde And Publishers leed vorig jaar een verlies van vijftien miljoen gulden op een omzet van 78 miljoen.
Volgens een woordvoerster is de verkoop van de beveiligingstak vooral bedoeld om meer te kunnen investeren in de Internet-activiteiten van het moederbedrijf, dat vooral bekend werd door zijn routeplanners. De divisie AND Identification ontwikkelde diverse beveiligingssysteem op basis van identiteitskaarten, waar de klanten biometrie aan kunnen toevoegen. Deze beheersystemen zijn inmiddels in gebruik bij diverse banken, KPN Telecom en de Koninklijke Luchtmacht.
De verkoop van de beveiligingsdivisie van AND Publishing komt op een ongelukkig moment. Jarenlang waren biometrische beveiligingen te duur en voldeed beveiliging via wachtwoorden en pincodes. Nu steeds meer beveiliging nodig is, voldoen traditionele oplossingen niet meer. Gebruikers houden zich niet aan de procedures en laten vertrouwelijke gegevens slingeren.
Biometrie raakt verder in een stroomversnelling omdat het een manier is om fraude via Internet te voorkomen. Door deze ontwikkelingen staan deze beveiligingssystemen op het punt om door te breken. Het Belgische bedrijf Fics bijvoorbeeld introduceerde samen met Keyware Technologies een biometrisch identificatie- en autorisatiesysteem voor veilig bankieren via Internet. Een Canadese dochter van de ING Groep gaat als één van de eerste e-commercie firma's vingerafdrukken als fiattering van online transacties gebruiken, om fraude via Internet te voorkomen.