Het gebruik van Internet in Nederland is sinds september vorig jaar explosief toegenomen. In een half jaar tijd steeg het aantal gebruikers dat de vraag ‘bent u de afgelopen veertien dagen online geweest’ positief beantwoordde van 2,7 miljoen naar 4,7 miljoen. Dit is de grootste toename in Nederland tot nu toe.
Dit blijkt uit de vijfde Nationale Internet Monitor, een telefonisch uitgevoerd onderzoek van het Amsterdamse bureau Pro Active International. Het aantal mensen dat bevestigde thuis of op het werk in principe toegang tot Internet te hebben, groeide de afgelopen zes maanden met ruim 1,5 miljoen naar zes miljoen, ofwel zo’n 48 procent van de Nederlandse bevolking.
De opkomst van gratis Internet-toegang het afgelopen halfjaar is voor het merendeel verantwoordelijk voor deze versnelling. Zes tot negen maanden eerder is hetzelfde effect in Groot-Brittannië waargenomen, maar minder sterk dan in Nederland.
Bij de leeftijdsgroepen jonger dan 35 jaar is Internet behoorlijk ingeburgerd. Van mensen tussen de vijftien en 24 jaar is 63 procent de afgelopen veertien dagen nog op Internet geweest. Van 24 tot 35 jaar was dat 54 procent. De groep van 35 tot 49 steeg naar 54 procent. De vijftigplussers blijven achter: 14 procent van de mensen uit deze leeftijdscategorie meldt de afgelopen twee weken Internet gebruikt te hebben. Dat is 11,5 procent meer dan zes maanden eerder.
De drempel om te kopen via Internet lijkt ook geslecht. Internet-gebruikers tussen de 24 en 35 jaar doen dat het meest, zo blijkt. Ruim 22 procent van hen heeft inmiddels iets aangeschaft via Internet, 13 procent meer dan een halfjaar eerder.
Eenmaal op Internet blijkt de meest bezochte internationale site www.microsoft.com te zijn, gevolgd door zoekmachine Altavista, zo onderzocht online onderzoeksbureau Multiscope. Nummer drie en vier waren chatserver www.icq.com en astalavista.box.sk, een site met informatie over softwarebeveiliging.