Cisco presenteert zichzelf wederom als een ‘echt’ Internet-bedrijf, door als eerste op de Noord-Amerikaanse markt bedrijfsinterne Internet-telefonie te introduceren. Cisco’s ‘oude’ telecom-concurrenten Nortel en Lucent zijn druk bezig met de ontwikkeling van dergelijke technologie, maar Cisco is hen voor.
Telefonie via een op Internet-technologie gebaseerd computernetwerkvoice-over-IP bestaat natuurlijk al langer, maar de technologie wordt nergens op grote schaal toegepast. Vooralsnog is ze ook nog niet geschikt voor goedkoop (want tegen lokaal telefoontarief) internationaal spraakverkeer, omdat de geluidskwaliteit van de ‘ouderwetse’ telefoonverbinding vele malen beter is dan die van telefonie via Internet. Binnen een beperkt breedbandnetwerk, zoals het computernetwerk binnen een bedrijf, is voice-over-IP echter een aantrekkelijk alternatief.
Op dit moment beschikken de meeste bedrijven immers over twee separate communicatienetwerken – de telefooncentrale en het computernetwerk – met aparte ondersteuningsmedewerkers. Het is economisch interessant om die twee functies te combineren in één netwerk. Cisco is begonnen met het installeren van Internet-telefonie bij beursmakelaar Merill Lynch in Hopewell, New Jersey. Daar moeten binnen anderhalf jaar vijfduizend Internet-telefoons zijn geïnstalleerd.