Het commerciële proces binnen een organisatie maakt in toenemende mate deel uit van de portefeuille van de ICT-manager.
Op deze manier kan hij of zij de technologische ontwikkelingen een stapje voorblijven. Binnen deze functie vindt daarmee een belangrijke taakverschuiving plaats, die bedrijven moet helpen om tijdig in te kunnen springen op de nieuwe commerciële mogelijkheden. Dit bleek tijdens een nationaal forum over de toekomstige rol van de ICT-manager. De adviesgroep OTR organiseerde dit evenement in Den Haag.
Volgens Wim Trouw, senior consultant PCT Consultants biedt de techniek veel kansen. Maar bedrijven moeten er organisatorisch wel klaar voor zijn. Naast de back-office vraag ook de front-office veel aandacht. Cruciaal is ook de gekozen hardware- en software-infrastructuur. Die is belangrijk voor communicatie met partners, leveranciers en klanten. " ICT is in de nieuwe economie de drager van het bedrijfsproces", aldus Trouw. "Dit vormt ook het distributiekanaal naar de markt."
Technische ondersteuning
Trouw herinnerde hoe de ICT-manager vroeger verantwoordelijk was voor alleen de technische ondersteuning van het bedrijfsproces. Zo’n functionaris was sterk gericht op de back office. De man handelde vanuit zijn kennis over infrastructuur, software ontwikkeling en beheer. Kosten werden doorberekend aan de interne klant.
De veranderingen gaan thans heel snel. Elektronische handel veroorzaakt aardverschuivingen. Tal van tussenschakels verdwijnen. De deelnemers aan de discussie zijn het er over eens dat de zakelijke omgeving de komende drie tot vijf jaar nog instabieler wordt. Zij voorspellen dat negen van de zogenaamde ‘nieuwe technologie’ ondernemingen gaan mislukken. Een en ander betekent dat ondernemingen en hun ICT-managers moeten leren met meer risico om te gaan. Ook moeten deze managers veel sneller leren werken. Projecten dienen na maanden en niet na jaren zijn afgerond. Een andere consequentie is dat betrokken managers op de hoogte moeten zijn van nieuwe technologieën lang voordat er toepassingen zijn. Elke 18 maanden verandert de techniek ingrijpend. Veel tijd is er dus niet.
De nieuwe rol die de ICT-manager toebedeeld krijgt, vereist dat in nauwe samenwerking met bedrijfsonderdelen en toeleveranciers wordt gewerkt. Ook moet hij ervoor zorgen dat een organisatie e-business begrijpt, daarin geschoold is en succesvol initiatieven kan uitvoeren. CORR.