Het nieuwe bedrijf Avanade, waarin Microsoft en adviesbureau Andersen Consulting samenwerken, is vooral bedoeld om te concurreren met IBM Global Services, Sun en Oracle. Dit heeft Steve Ballmer, ceo van Microsoft, verklaard. "Wij hebben nog nooit een sterke partner gehad om markt te verovereren in dienstverlening."
De samenwerking met Andersen Consulting geeft ons nu de basis om te kunnen concurreren met IBM Global Services, Sun en Oracle," aldus Ballmer. Andersen Consulting en Microsoft steken samen ongeveer een miljard dollar in Avanade. Michael Hill, afkomstig van Andersen, wordt ceo van Avanade; John Connors en Paul Maritz van Microsoft komen ook in de Raad van Bestuur.
De nieuwe IT-dienstverlener pakt de zaken groot aan. Avanade wil vijfduizend medewerkers aannemen die een grondige kennis hebben van de producten van Microsoft. Om Avanade snel op te kunnen starten, zullen de eerste werknemers afkomstig zijn van Andersen en van de productservice en de consultancytak van Microsoft.
Optimistisch
Een woordvoerder van Andersen noemt het conservatief geschat dat Avanade tegen het jaar 2002 een omzet zal hebben van meer dan 14 miljard dollar. Dat lijkt wel erg optimistisch, want Andersen heeft nu zelf een omzet van net acht miljard dollar. Het plan om het nieuwe bedrijf snel naar de beurs te brengen, is ook nogal voorbarig want eerst is er toestemming nodig voor het oprichten van Avanade.
Bovendien wordt verwacht dat Suns ceo Scott McNealy protest zal aantekenen bij de FTC, de Amerikaanse mededingingsraad tegen het starten van het nieuwe bedrijf op grond van de ongebreidelde groei van Microsoft.
Consultants
Het oprichten van Avanade zal Kpmg koud op het dak vallen. Een maand geleden sloot dit consultancybedrijf immers een overeenkomst met Microsoft waarbij het adviesbureau vijfhonderd consultants zou inhuren voor de komende anderhalf jaar. De dienstverlening van deze twee partners is gericht op dotcom-bedrijven, uiteraard op basis van de software van Microsoft. Het is waarschijnlijk dat Avanade zich richt op de bedrijven uit de Fortune 500, terwijl de alliantie tussen Microsoft en Kpmg het moet doen met de kleinere bedrijven.
Verontrustend
Diverse analisten wijzen erop dat de deal tussen Anderson en Microsoft een verontrustend aspect bevat. In de strijd om de markt van dienstverlening zoeken consultancybedrijven meer en meer samenwerking met softwareleveranciers. Door die nauwe samenwerkingen verliezen consultancybedrijven hun imago van onafhankelijkheid. Daardoor wordt een consultancybedrijf een verkooppunt van de softwareleverancier, terwijl hij zijn dienstverlening koppelt aan de producten van de leverancier met wie hij samenwerkt.