De ‘grote vijf’, de belangrijkste accountancy- en adviesbureaus in de wereld, proberen met dochterbedrijven die puur gericht zijn op startende Internet-ondernemingen een positie op te bouwen in ‘de Nieuwe Economie’.
De inspanningen voor nu nog kleine, maar in de toekomst mogelijk trendzettende initiatieven in de wereld van het Internet, moeten niet alleen deze bedrijven aan de grote vijf binden, maar de adviseurs ook geloofwaardigheid geven bij gevestigde bedrijven die ‘ook iets met Internet’ willen.
Arthur Andersen, Deloitte & Touche, PricewaterhouseCoopers, KPMG en Ernst & Young lanceerden de afgelopen maanden K-Incubator, Future-wealth, Dot-Com Launch Centers en Epark. Deze nieuwe bedrijven gaan zich puur richtten op het ondersteunen – technisch en met advies en voor wat betreft boekhouding en belastingen – van starters in de high-tech.
Een extra oogmerk voor de oprichting van de gespecialiseerde dochters is het in huis houden van adviseurs die nu maar al te vaak zwichten voor de verleiding zelf deel te gaan uitmaken van zo’n startend bedrijf.
De recente hausse aan aankondigingen voor de faciliterende bedrijven roept echter ook al vragen op. Het tempo ervan doet vermoeden dat de initiatieven niet zo goed zijn voorbereid als van genoemde bedrijven verwacht mag worden.