Hyperion en Webtrends gaan samenwerken om betere analysefaciliteiten voor e-business omgevingen te kunnen aanbieden. De twee bedrijven hebben hiertoe een strategische alliantie gesloten. Doel is gebruikers beter inzicht te geven in het gedrag van hun Internetklanten om hun strategie voor elektronische handel te optimaliseren.
Om dit mogelijk te maken, koppelen de twee bedrijven de Hyperion Essbase Olap Server- en de Wired for Olap-applicaties voor ‘online analytical processing’ aan de Commercetrends-programmatuur van Webtrends. Met deze laatste pakketten zijn Internetgeoriënteerde datawarehouses in te richten en te analyseren. Hiermee ontstaat een omgeving waarmee het gedrag van klanten kan worden onderzocht, ongeacht het kanaal waarlangs zij aankopen doen. Dat kunnen dus traditionele kanalen zijn, maar even zo goed e-commercie-toepassingen.
De softwareleveranciers claimen tot de eerste groep van aanbieders te horen die het mogelijk maken om klant- en bedrijfsgegevens te koppelen en te analyseren die afkomstig zijn uit bijvoorbeeld de logbestanden van websites, maar ook uit pakketten voor Customer Relationship Management (CRM) of Enterprise Resource Planning (ERP).
Meer informatie is te vinden ophttp://www.hyperion.com enhttp://www.webtrends.com.