Slechte software en onvoldoende opleiding zijn de twee hoofdoorzaken die onderzoekers van FNV-Bondgenoten vonden voor het fenomeen computeragressie. Falende computers en programma’s veroorzaken financiële schade en stress.
Nieuwe software moeten daarom gecertificeerd worden op gebruiksvriendelijkheid en ‘rijpheid’, vindt FNV. "Er worden veel halffabrikaten afgeleverd."
FNV Bondgenoten onderzocht ‘computeragressie’ na een artikel inComputable, waarin een Engelse psycholoog stelde dat TRA (Technology Related Anger) in potentie schadelijker is dan RSI. De vakbond richtte een Internet-pagina in waarop gebruikers via email ervaringen kwijt konden. In een paar weken reageerden bijna honderd mensen. Kranten, radio en televisie gaven publiciteit aan de pagina.
Wekelijks verdwijnt één tot anderhalf uur werktijd per persoon vanwege computerstoringen, zo stelt de vakbond op basis van de reacties. Omgerekend naar het gemiddelde salaris van de 2,5 miljoen zakelijke computergebruikers in Nederland betekent dat naar schatting tientallen miljoenen schade voor het bedrijfsleven. Belangrijker nog voor FNV zijn de gevolgen voor de werknemer: stress, verhoogde werkdruk, vloeken en schelden op de apparatuur en de helpdesk.
De FNV denkt uit de reacties een goed beeld te hebben van computeragressie in Nederland. De belangrijkste oorzaken zijn slecht opgeleide gebruikers en instabiele, gebruiksonvriendelijke software, aldus Saskia Lieon van FNV Bondgenoten. De combinatie met hoge werkdruk is fnuikend.
De introductie van nieuwe programma’s moet beter. Werkgevers moeten kritischer zijn tegenover de leverancier. OR’en moeten nagaan of het management IT-afdelingen ziet als afknijppost. Gebruikersgroepen vanuit het personeel moeten programma’s vóór aankoop kunnen testen. Voor de lange termijn bepleit de FNV certificering van nieuwe software. Voor de korte termijn moeten werkgevers meer investeren in opleiding van gebruikers en uitbreiding van helpdesks.
De vakbond realiseert zich dat het onderzoek beperkt van omvang is, en bovendien een selectieve groep respondenten kent. FNV roept nu bedrijven op deel te nemen in een tweede, kwantitatiever onderzoek. De Fenit reageert via woordvoerder Machiel de Rooij niet onwelwillend. "Laat de FNV een goed onderzoeksvoorstel doen, waarin gezocht wordt naar de omvang van computeragressie, de context waarin het ontstaat en eventuele patronen die zich daarin voordoen. Pas als je daar antwoord op hebt kun je er preventief iets tegen doen", aldus De Rooij.