Met de aankoop van SBS Broadcasting toont UPC aan tot de koplopers van de nieuwe economie in Nederland te behoren. De aanbieder van Internet, telecommunicatie en televisie via de kabel is dankzij de enorme beursopbrengsten in staat een agressieve overnamestrategie te voeren. De acquisitie van SBS betekent voor UPC inhoud voor het netwerk.
United Pan-Europe Communications (UPC) is toe aan zijn tweede fase in de nieuwe economie. Terwijl Nederlandse Internetbedrijven als World Online en Tie op dit moment in beslag zijn genomen door fase één, de beursgang, is kabelbedrijf UPC al een stap verder. De van oorsprong Amerikaanse onderneming ging al in februari vorig jaar naar de beurs en besteedt de vele miljoenen van de notering aan acquisities.
Met deze strategie voldoet UPC aan de mores van het Internettijdperk en de wetten van de nieuwe economie. Volgens deze wetten kunnen jonge, verlieslijdende bedrijven een beursnotering aanvragen en zonder problemen een fortuin binnenhalen. Beleggers hebben hoge winstverwachtingen en investeren daarom middels de aankoop van aandelen in deze jonge ondernemingen. Hierdoor stijgt de beurswaarde van deze bedrijven tot ongekende hoogte. De directies moeten dit geld vervolgens gebruiken voor een agressieve overnamestrategie. Als zij de juiste aankopen doen, gaan deze bedrijven na enkele jaren winst maken en voldoen zodoende aan de verwachtingen van de aandeelhouders van het eerste uur.
AEX-index
UPC is een voorloper van deze nieuwe orde. De kabelaar lijdt verlies – 675 miljoen gulden over de eerste negen maanden van 1999 – maar is desondanks op de beurs al een vermogen waard. Het bedrijf promoveerde eerder dit jaar zelfs naar de AEX-index, de hoogste klasse van de Amsterdamse beurs. Een traditioneel bedrijf als KLM moest plaatsmaken voor deze hoogvlieger. De koersstijging van UPC zet ook in de AEX door, hoewel de aankondiging van de koop van SBS een lichte daling veroorzaakte.
Inmiddels heeft het bedrijf, gesteund door de enorme koersstijging, een flink aantal overnames kunnen plegen. De laatste aanwinst is SBS Broadcasting, het moederbedrijf van televisieomroep SBS 6. UPC betaalt hiervoor ongeveer 6,5 miljard gulden. Het kabelbedrijf wil met deze aankoop inhoud (content) toevoegen aan zijn infrastructuur.
In navolging van Internetaanbieder America Online, dat vorig jaar mediabedrijf Time Warner overnam, kocht UPC een onderneming die wat omzet betreft veel groter is. Maar ook dat maakt niet uit. Als de beurswaarde van de koper hoog genoeg is, dan zijn grote overnames mogelijk middels aandelenruil. De inhoud van SBS heeft met name waarde voor het Internetaanbod van UPC-dochter Chello, dat in staat zal zijn televisieprogramma’s of films via het wereldwijde web aan te bieden aan de gebruikers.
Verstoring
UPC stippelt momenteel de weg uit die navolgers als World Online ook zullen volgen: eerst veel geld ophalen op de beurs en vervolgens door middel van overnames aan de winstverwachtingen proberen te voldoen. Als UPC later dit jaar Internetdochter Chello naar de beurs brengt, komt er weer een sloot geld binnen.
Het succes van de kabelonderneming kan evenwel ernstig worden verstoord. Allereerst maken de mededingingsautoriteiten zich zorgen over de uitbreidingen van UPC en de vermeende monopoliepositie van het bedrijf in een aantal regio’s in Nederland. Ingrijpen van de overheid kan de overnamestrategie van UPC dwarsbomen en daarmee de winstverwachtingen temperen. Dit heeft dan weer grote invloed op de mogelijkheden van UPC om te kopen en ook op de beurskoers en dus de schatkist van het bedrijf. De kabelaar dreigt dan in een neerwaartse spiraal te geraken.
Verder zijn er klachten over de dienstverlening van UPC. De onderneming zal deze kritische geluiden moeten wegnemen. Het aantal abonnees is voor beleggers namelijk een belangrijke thermometer. Als klanten weglopen, kan dit het vertrouwen van de kapitaalverstrekkers ernstig schaden.