Staatssecretaris Adelmund van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen is voornemens het nieuwe vak informatiekunde in de basisvorming van het voortgezet onderwijs af te schaffen. Aanleiding daarvoor vormen onder meer de rapporten van de onderwijsinspectie die vorig jaar zijn gepubliceerd.
Uit het inspectieonderzoek blijkt dat het vak informatiekunde in de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs in de huidige vorm nauwelijks meerwaarde oplevert. Binnen veel scholen is slechts sprake van een cursus knoppenkunde, iets wat voor veel leerlingen uit de basisschool inmiddels overbodig is. Aangezien voor het geven van het vak informatiekunde geen speciale onderwijsbevoegdheid is vereist, blijkt in de praktijk dat veel leerlingen vaak meer kennis en ervaring hebben met ICT dan hun leerkrachten.
Alternatieven
Met de voorstellen die Adelmund rond de paasdagen in de kamer wil brengen, dreigt het vak informatiekunde te verdwijnen zonder dat een redelijk alternatief voor handen is, zo vreest men in onderwijskringen.
Het vak informatiekunde kwam in 1994 met slechts 20 uur op de adviestabel. Er waren daarentegen kerndoelen geformuleerd voor circa 80 uur. De meeste scholen geven nu 40 uur informatiekunde; de benodigde uren haalt men uit de vrije ruimte. De overige kerndoelen van informatiekunde moeten daarom voor een belangrijk deel binnen de andere vakken – van Nederlands tot wiskunde – worden gerealiseerd. In de praktijk komt daar weinig of niets van terecht.
Overladen
Het huidige programma voor de basisvorming is te overladen, meent onderwijsinspectie, zeker wanneer men daarbij de invoering van een ander nieuw schooltype in aanmerking neemt: het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, een samensmelting van mavo en het voorbereidend- en middelbaar beroepsonderwijs. Staatssecretaris Adelmund stelt een tweetal maatregelen voor die uiteindelijk ten koste gaan van het vak informatiekunde. Zij wil het aantal lesuren voor elke leerling terugbrengen van 32 uur naar 30 uur en de vakken gaan clusteren. Een kerntabel moet het aantal uren aangeven dat elke leerling per vak minimaal moet krijgen. Bij de voorgestelde kerntabel, die schooljaar 2001-2002 moet ingaan, ontbreekt het vak informatiekunde geheel. Het is de bedoeling dat de kerndoelen van het vak informatiekunde door middel van aanvullende maatregelen binnen andere vakken worden gerealiseerd.
Te vroeg
Leen van Kaam, ICT-coördinator van het Twentse Carmel college en bestuurslid van de vereniging voor docenten informatiekunde en informatica (I&I), is bang dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Zij deelt de mening dat de huidige informatiekundepraktijk op de middelbare scholen niet voldoet, maar vindt het echter dat het te vroeg is om dit vak nu al te laten vallen. Binnen veel scholen vervullen docenten informatiekunde een stimulerende voorttrekkersrol. Verder is het nog volstrekt onduidelijk waarom integratie van informatiekunde in de vakken nu wel direct van de grond zou komen. Pas als de op zich wenselijke integratie in de schoolvakken echt op gang komt is opheffing verantwoord, meent zij. In het huidige vak wiskunde is nauwelijks of geen ruimte om leerlingen bijvoorbeeld met spreadsheets te laten werken. De vereniging I&I wil een smalle discussie over het al dan niet handhaven van het vak informatiekunde voorkomen. Men stelt dat het gaat om de samenhang tussen het leergebied informatiekunde en alle overige vakken. I&I organiseert op 27 maart aanstaande in het Utrechtse congrescentrum Vredenburg een informatieavond rond dit onderwerp.