Nederlandse werkgevers zijn zich lang niet allemaal bewust van mogelijk Internetmisbruik door hun personeel.
Dit blijkt uit het onderzoek Fraude in bedrijven 1999 van Kpmg. Maar liefst 37 procent van de ondervraagde ondernemers heeft geen maatregelen genomen tegen mogelijk misbruik. Eén op de acht bedrijven is zelfs niet op de hoogte van de omvang van dit misbruik. De maatregelen die de respondenten hiertegen hebben genomen, zijn onder meer; beperking van de toegang (38 procent), invoering van een gedragscode (23 procent) en het in de gaten houden van het surfgedrag (15 procent).
Uit de enquête van Kpmg blijkt dat de helft van de ondernemingen geen moeite heeft met Internetgebruik door de werknemers voor privé-doeleinden. Ongeveer 40 procent vindt dit echter wel een probleem. Ruim 81 procent van de ondervraagden schat dat door het surfen van de werknemers hoogstens 5 procent van de werktijd verloren gaat. 13 Procent hier echter geen idee van. Dit laatste geeft aan dat het inzicht in Internetmisbruik nog niet voldoende is.
Amerika
In Amerika kwamen ook cijfers over Internetgedrag van werknemers naar buiten. Ook deze resultaten zullen bij werkgevers de wenkbrauwen doen fronsen. Onderzoeksbureaus Netratings en Nielsen Media Research maakten namelijk bekend dat Amerikaanse werknemers vanaf hun werkplek twee keer zo lang het net verkennen als thuis. Internetgebruikers gaan tijdens kantooruren gemiddeld 41 keer per maand het web op, thuis doen zij dit maar achttien keer.
Met name nieuwssites en financiële pagina’s zijn in trek. Werknemers staan het zich ook in groten getale toe om in de baas zijn tijd aankopen te doen op Internet. Tijdens het werk brachten zij de meeste tijd door op de virtuele veiling Ebay. Aangezien de Amerikaanse trends met enige vertraging meestal ook in Nederland ontstaan, kunnen de werkgevers in ons land ook het nodige verwachten. MC