Het ontwikkelen van educatieve software voor de scholen vormt het grootste struikelblok bij de invoering van ICT in het onderwijs. De belangstelling van educatieve uitgeverijen voor deze nieuwe markt is vooralsnog beperkt. Dit blijkt uit de voortgangsrapportage over het ICT-beleid, die minister Loek Hermans van Onderwijs vorige week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De bewindsman onderneemt wel actie om ontwikkeling van deze software te stimuleren. Vorige maand maakte hij bekend structureel 20 miljoen gulden aan het ICT-budget toe te voegen ten behoeve van educatieve software. Deze extra bijdrage kwam tot stand als gevolg van een motie van VVD-fractievoorzitter Hans Dijkstal.
Hermans is vrij positief over de ontwikkeling van ICT in het onderwijs. Vorig jaar presenteerde hij de kabinetsnota Onderwijs Online. In zijn rapportage, die digitaal ter beschikking is gesteld aan de Tweede Kamer, evalueert hij de uitvoering van dit project. Hij geeft hierin aan dat ICT inmiddels een centraal thema is en dat hierdoor de belangstelling van bedrijven en lokale overheden is opgewekt.
Kennisnet
In de voortgangsrapportage beschrijft de minister de voortgang van 1 juli tot en met 31 december vorig jaar. Deze periode hebben de eerste scholen geld ontvangen voor de invoering van ICT. Bovendien is de uitrol van onderwijsnetwerk Kennisnet gestart. De bewindsman vindt nu dat de overmatige aandacht voor de techniek van ICT zo snel mogelijk moet plaatsmaken voor de didactische aspecten van computers en Internet in het onderwijs. Scholen dienen zich te buigen over de nuttige toepassingen van deze technologie.
De afgelopen periode is het budget voor ICT in het onderwijs stilletjes uitgebreid. In eerste instantie stelde het kabinet twintig miljoen gulden extra beschikbaar voor hergebruik van computers. Niet veel later kwam hier nog eens veertig miljoen bij. In september kwam het kabinet met nog eens vijftig miljoen over de brug. Dit extraatje gaat naar de voorhoedescholen, de onderwijsinstellingen die als eerste van start gaan met de invoering van ICT.
Ondanks deze extra financiële bijdragen zijn veertien organisaties een actie op Internet gestart om nog meer geld voor het onderwijs los te krijgen. Vakbonden, werkgeversorganisaties en vertegenwoordigers van ouders willen dat het kabinet zeven miljard gulden extra investeert, onder meer in computers op school. Dit geld moet komen uit de financiële meevallers. De actie is te volgen op http://www.meevaller.nl.
Meisjes op achterstand
Computers zijn nog steeds minder toegankelijk en aantrekkelijk voor meisjes dan voor jongens. Dit heeft onder meer te maken met het imago van de PC dat het vooral een speeltje is voor mannen, de houding van ouders en stereotypes in het lesmateriaal. De verschillen zijn in het onderwijs vooral zichtbaar bij oudere leerlingen. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Het rapport is inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. Het ministerie van Onderwijs heeft al een plan van aanpak aangekondigd om het computergebruik bij meisjes te stimuleren. Minister Loek Hermans wil voorkomen dat jonge vrouwen achterstand oplopen. Op dit moment staan zij minder positief tegenover ICT dan jongens en nemen minder deel aan cursussen en het keuzevak Informatica. Ook hebben zij minder vaak plannen om in de toekomst iets met deze technologie te gaan doen.