De millenniumbug heeft bij 10 procent van de dienstverlenende bedrijven tot problemen geleid. Sommige bedrijven zullen de geleden schade verhalen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het onderzoek geeft aan dat binnen de zakelijke dienstverlening zelfs één op de vijf computerservicebureaus problemen meldt. Deze bedrijven verwachten dat de problemen een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat zullen hebben. Het CBS signaleert dat in de sector papier-en grafische industrie een derde van de bedrijven die problemen ondervonden, de schade willen verhalen.
Naijlen
De onderzoekers van Bloor voorspelden vlak na de overgang naar het jaar 2000 al dat de gevolgen van de millenniumbug geruime tijd zouden naijlen. Hoewel de overgang veel minder problemen opleverde dan verwacht, waren er toch diverse storingen. Bewoners van Vlieland kregen van de gemeente rekeningen toegestuurd voor het ontvangen van de raadsstukken over het jaar 1900. De computer herkende het jaar 2000 niet.
In Australië faalde een aantal ticketmachines en in het Pentagon verstoorde de bug tijdelijk de verbinding met een observatie-satelliet. De fout leidt ook tot grappige voorvallen. Zo gaf een videowinkel in New York aan klanten een boete voor het te laat terugbrengen van banden voor 100 jaar in plaats van één dag.
Volgens Bloor zijn we nu op weg naar de derde fase van de millenniumbug. Dat is de fase waarin onoplosbare problemen ontstaan als gevolg van beschadigde gegevens. Het feit dat er een significant aantal bugs zijn gesignaleerd, geeft aan er een behoorlijk aantal niet gerapporteerde bugs bestaan, zo meent Bloor. Het onderzoekbureau voorspelt dan ook dat er nog meer problemen zullen optreden, omdat het nog steeds onmogelijk is de omvang van de problemen in te schatten.
Schrikkeljaar
Deze voorspelling kwam op 29 februari al uit, toen er onverwacht problemen optraden door de schrikkelbug, een broertje van de millenniumbug. Veel bedrijven hebben bij het oplossen van het millenniumprobleem ook de schrikkeljaarproblemen opgelost. Norea, de beroepsorganisatie van IT-auditors, wees vorig jaar op de positieve kanten van het millenniumprobleem. Nico Schouten, voorzitter van Norea, stelde op een in december gehouden bijeenkomst dat de infrastructuur bij veel bedrijven ‘nu goed op poten is’. De schrikkelbug leidde echter toch tot problemen. Zo was deze bug verborgen gebleven in een applicatie van het Knmi. Daardoor faalde het doorzenden van gegevens naar teletekst op de bijzondere datum 29 februari 2000. In de loop van de ochtend was het probleem verholpen.
In Japan waren de problemen groter. Daar weigerden 1200 geldautomaten dienst. Computers voor de weersvoorspelling hadden ook problemen met 29 februari: terwijl er geen wolkje aan de lucht was, meldde de dienst dat het pijpenstelen regende. Ook computers die tegen aardbevingen dienen te waarschuwen lieten het afweten.
SQL Server
SQL Server 6.5 heeft problemen met het schrikkeljaar. Het onderdeel waarmee automatische processen worden gestart, ziet over het hoofd dat het jaar 2000 een schrikkeljaar is. Microsoft heeft voor dit kwartaal nog een fix toegezegd. Eind vorige maand bracht Microsoft een servicepack uit voor de SQL server, maar daarin was de schrikkelbug nog niet verholpen. SQL Server 7.0, dat eind dit jaar wordt verwacht, is wel volledig ingesteld op de eeuwwisseling.