Softwareleverancier Sybase introduceert een infrastructuur voor het bouwen van webportalen voor e-commerce. Via een speciaal programma wil het bedrijf elkaars aanvullende technologieën combineren tot oplossingen voor klantgerichte webportalen. Daartoe gaat het samenwerken met specialisten in software voor klantbeheer.
Sybase is rijkelijk laat met het bekendmaken van zijn strategie voor de elektronische handel. Na IBM en Oracle maakten vorig jaar onder andere ICL en Unisys bekend hoe zij aansluiting willen vinden op de handel via het net. Rick Reyeneveld, sinds november 1999 directeur van Sybase voor de Benelux, legt uit wat de essentie is van het beleid ten aanzien van elektronische handel . "Het is geen kunst om snel een webapplicatie te bouwen in de taal Java of C. Maar in de praktijk raken bedrijven al snel in de problemen met het beheer als ze op verschillende manieren toepassingen bouwen. De Sybase-portalen bevatten uitgebreide voorzieningen voor het beheer, de integratie met mainframes en het ondersteunen van XML en Java. Bovendien geven de portalen toegang tot bestaande systemen voor klantbeheer en erp."
Via het in licentie nemen van de technologie van Vignette en Autonomy breidt Sybase zijn erp-strategie uit. Vignette heeft software waarmee men het individuele profiel van on-line bezoekers automatisch kan definiëren en actualiseren. Autonomy is gespecialiseerd in technieken voor het categoriseren en beheren van grote hoeveelheden ongestructureerde informatie.
Onderscheid
Dimitri Volkmann, de marketingdirecteur van Sybase Europa ziet een belangrijk onderscheid tussen het eigen product en dat van IBM en Oracle. "De ervaring die wij met het bouwen van betrouwbare databases hebben opgedaan, gebruiken we nu bij het bouwen van de architectuur voor webportalen." Volkmann refereert aan de door hen gebouwde website voor het WK Voetbal in 1998 waar het een topdag haalde met 74 miljoen hits.
Maar volgens Paula Breedveld, onderzoeker bij IDC Nederland, is er geen wezenlijk verschil met de aanpak van Oracle en IBM. "In principe ziet de architectuur er degelijk uit. Maar in de praktijk kan Sybase nog niet bogen op concrete toepassingen."
Stabiele omzet
De afgelopen jaren bleef de omzet van Sybase ongeveer op het zelfde niveau. Reyneveld wijt dat aan het feit dat het bedrijf veel te lang is blijven vasthouden aan het profiel van uitsluitend databaseleverancier. "We hebben de ommezwaai naar leverancier van het bieden van oplossingen veel te laat gemaakt. Maar nu de strategie voor e-commerce duidelijk is, zullen we ongetwijfeld profiteren van de groei van deze markt."
Sybase boekte in het vierde kwartaal van 1999 een nettowinst van 26 miljoen dollar, tegen een verlies van 15 miljoen in dezelfde periode van 1998. De omzet van het afgelopen boekjaar bedroeg 872 miljoen dollar bij een winst van 63 miljoen dollar. In 1998 leed het bedrijf nog een verlies van 93 miljoen dollar.
E-consultants krijgen punten
Europese bedrijven die actief worden in e-business leunen zwaar systeemintegrators en consultants. Niet alleen om de strategie te bepalen, maar ook bij het implementeren van de toepassingen. Uit een onderzoek van Forrester Research blijkt dat IBM en Price Waterhouse het hoogst scoren als adviseur voor de elektronische handel. Andrew Parker, analist van Forrester legt er de nadruk op dat het ontwikkelen van een strategie voor e-business alleen kans van slagen heeft als de juiste systeemintegrator en consultant er aan meewerken. Om bedrijven te helpen de juiste adviseurs te selecteren, heeft Forrester de sterke en zwakke punten in kaart gebracht van veertien consultancybedrijven, systeemintegrators en dienstverleners. Twee bedrijven zijn duidelijke koplopers: IBM en Price Waterhouse. Deze twee scoren goed op de meeste criteria die Forrester hanteert. Bij de achterblijvers hoort Arthur Anderson Business Consulting dat nu bezig is met een inhaalrace om bij te raken in de race om de lucratieve elektronische handel. Forrester signaleert dat de visie van alle consultants servicegeoriënteerd is rond technologieën als crm (software voor klantbeheer), terwijl er voor e-commerce integratie nodig is van veel meer aspecten. De onderzoekers van Forrester wijzen erop dat geen van de onderzochte bedrijven zelf gebruik maakt van e-business toepassingen.