De IT staat aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling. Het primaat van de techniek verdwijnt. Ontwikkeling van inhoud en innovatieve concepten gaat de komende jaren de boventoon voeren. Dit is de voornaamste conclusie uit het rapport ‘Trends in IT 2000’, uitgevoerd door Kpmg.
Na vijftig techniekjaren bevindt de ontwikkeling van IT zich volgens Kpmg op een T-splitsing. Techniek is voortaan niet meer dan een randvoorwaarde. Bedrijven die succesvol willen zijn in de nieuwe economie, moeten zich concentreren op ontwikkeling van innovatieve concepten en inhoudelijke vernieuwingen.
Voorbeelden hiervan zijn voorlopers als Amazon.com, Ebay en andere Internetbedrijven, die zich richten op de ontwikkeling van inhoud en daarbij slechts gebruik maken van technologie. De houdbaarheid van de hype omtrent elektronische handel hangt dan ook voor een groot deel af van het succes van deze bedrijven die nieuwe concepten neerzetten en inhoudelijk vooruitgang boeken.
Deze verschuiving van techniek naar inhoud dwingt technologische bedrijven ertoe allianties aan te gaan met ontwikkelaars van deze content. Er zijn al voorbeelden van dit soort samenwerkingen, zoals Oracle en het Zweedse telecombedrijf Telia. In eigen land heeft uitgever De Telegraaf diverse allianties gesloten met technologiebedrijven.
Buffer
Nu de millenniumproblematiek achter de rug is, richten ondernemingen zich op de ontwikkeling van een strategie voor het Internettijdperk. Hiermee lijkt de theorie uit te komen dat na de eeuwwende een inhaalslag zou plaatsvinden. "Het millenniumprobleem heeft als een buffer gewerkt. Dat is nu opgelost, waardoor ondernemingen tijd hebben voor elektronische handel", zegt Barry Derksen, een van de auteurs van het rapport.
Op dit moment kondigen verscheidene organisaties – Fortis, ABN Amro, Ahold – Internetactiviteiten aan. Het merendeel zal de komende maanden volgen. "Hierbij moeten bedrijven goed nadenken over de vraag of zij alleen aanwezig willen zijn op het net en dus reclame maken, of dat zij ook producten gaan verkopen via het wereldwijde web", aldus Derksen. "Als zij voor verkoop kiezen, dan moeten organisaties uitmaken of zij direct aan de klanten leveren of dat de distributie via intermediairs gaat. Op dit moment wordt hier nog te weinig over nagedacht. Marketeers zijn vaak de goedbedoelende aanjagers van de Internetplannen, maar de basis ontbreekt."
IP en CRM
Voor een aantal technologieën is nog wel een grote rol weggelegd, omdat het een voorwaarde vormt voor elektronische handel. Zo ziet Kpmg IP als het belangrijkste netwerkprotocol voor de komende vijf jaar. Daarnaast vormt ook crm, software voor klantenbeheer, een belangrijke pijler. Deze applicatie stelt bedrijven in staat klanten te binden door aan hun persoonlijke wensen te voldoen.
Kpmg onderscheidt verder als grote trends: mobiel Internetten met WAP, huishoudapparatuur dat communiceert via een netwerk en virtuele callcenters.