De ontwikkeling van elektronische handel zet IT-afdelingen onder druk. Nu bedrijven zich gereedmaken voor de nieuwe economie, zullen de huidige automatiseringsafdelingen verdwijnen en plaatsmaken voor multifunctionele teams, waarin ook veel ingehuurde krachten plaatsnemen. "Traditionele IT kan de nieuwe bedrijfsmodellen niet ondersteunen", meldt internationaal analistenbureau Forrester.
Grote bedrijven bezinnen zich op de toekomst waarin Internet een grote rol zal spelen. Er gaat momenteel geen presentatie van jaarcijfers voorbij zonder dat een Internetstrategie aan de orde komt. Dit lonken naar de nieuwe economie en elektronische handel zet organisaties op de kop. Traditionele automatiseringsafdelingen moeten zich dan ook aanpassen.
Jacob Verschuur van Ernst & Young ICT Leadership voorziet een vergroeiing van ICT en marketing binnen organisaties. "Ondernemingen zijn in de nieuwe economie gedwongen een proces te creëren waarbij verschillende partijen bij elkaar komen. De IT-manager moet dan de link leggen tussen technologie en bedrijfsvoering." In zijn ogen moeten ondernemingen bij elke beslissing de cio, de Amerikaanse benaming voor een IT-managers, betrekken.
Dood van IT
Bureau Forrester voorspelt dat automatiseringsafdelingen verdwijnen. In het rapport met de onheilspellende naam "The death of IT", geeft analist Bobby Cameron aan dat technologiemanagement gaat vallen onder verschillende afdelingen, binnen en buiten de organisatie. In deze nieuwe ‘omgeving’ komen diverse partijen samen, waaronder automatiseerders in dienst van het bedrijf, maar ook buitenstaanders als dienstverleners, applicatiediensten aanbieders (ASP’s), en consultants.
Verschuur voegt hieraan toe dat er op deze manier continu nieuw bloed door de organisatie zal stromen. De projectleider van Ernst & Young zegt dat ondernemingen wel een deel van de IT-werkzaamheden in eigen hand moeten houden. Applicatiebeheer en onderhoud bijvoorbeeld, zijn onderdelen die men niet moet uitbesteden. Uit een onderzoek van het adviesbureau blijkt dat bedrijven hoge eisen stellen aan hun uitbestedingspartners. "Ongeveer 50 procent van de ondernemingen ruilt de huidige leverancier in voor een partner die meedenkt."
Andere rol
Door deze ontwikkelingen verandert ook de rol van de IT-manager. De cio is geen technicus, eerder een marketeer, die wel de technologische implicaties doorziet. Hij geeft leiding aan technologiemanagers en businessmanagers. Vervolgens dient de IT-manager de link te leggen tussen deze partijen.
Opleidingen voor managers
De toegenomen waarde van IT in de bedrijfsvoering vereist ook grotere kennis van managers. Universiteiten en bedrijven spelen hierop in en organiseren IT-opleidingen voor leidinggevenden. Zo start TSM Business School van de Universiteiten van Twente en Groningen een cyclus ‘Exploring ICT in business’. De deelnemers doen in elf bijeenkomsten interactief ervaring op met nieuwe applicatiesoftware en ICT-concepten. "Bedrijven zien IT nog steeds niet als een sturend domein. Dat begint wel enigszins te komen. Wij hopen dat deze opleiding een bijdrage levert om dit aan te wakkeren", zegt professor Fred Mulder van TSM. In eerste instantie richten de organisatoren zich op lager- en middelmanagement. In de toekomst komt ook de top aan de beurt, maar dan in een klein aantal korte bijeenkomsten, omdat de tijd van deze mensen nu eenmaal kostbaar is. De opleiding is ontwikkeld in samenwerking met Kpmg en Pink Roccade en gaat eind maart van start.
De Erasmus Universiteit start in mei een tweedaags forum voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Bestuursvoorzitters, directeurs-generaal en secretarissen-generaal krijgen dan snel een hoop ICT-kennis over zich uitgestrooid. "Deze mensen weten alles over financiën en overnames, maar niets over ICT. Dat gaan wij nu aanpakken", aldus Jacob Verschuur van Ernst & Young, dat betrokken is bij deze opleiding.