De Amerikaanse starter Dodots (http://www.dodots.com) wil af van de browser als hulpmiddel om op Internet informatie te verzamelen of producten aan te schaffen. Beter is het gebruik te maken van een nieuwe technologie, genaamd ‘dots’.
Dots zijn kleine en zelfstandig functionerende softwareprogramma’s die via websites kunnen worden aangeboden, maar ook via bijvoorbeeld email. Dots kunnen door gebruikers worden opgehaald, op hun computers geplaatst en naar wens ‘aan’ of ‘uit’ worden gezet.
Een dot gaat in tegenstelling tot een browser niet uit van een pagina-georiënteerde aanpak, maar is geheel op maat van de inhoud afgestemd. Die inhoud kan bijvoorbeeld een kleine commercial zijn, een presentatie, maar desnoods ook een hoofdstuk uit een handboek of nog weer iets anders.
Een dot bekijken is een kwestie van de dot ‘aan’ zetten, waarna het programma opstart en zijn inhoud weergeeft. De omvang van een gemiddelde dot bedraagt volgens Dodots slechts zo’n 10 procent van de informatie die op een webpagina staat. Belangrijk voordeel is dus dat het programma snel kan worden opgehaald en geladen.
Dodots ziet grote kansen voor dots als communicatiehulpmiddel. Denk dan aan toepassingen voor bedrijven die op zoek zijn naar een langduriger contact met klanten of partners dan via webvertising kan worden gerealiseerd. Maar ook kunnen dots worden ingezet om specifieke taken uit te voeren en kunnen zij de vorm van kleine, zelfstandige applicaties aannemen. Ook zijn dots aan elkaar te koppelen, waardoor ze onderling kunnen samenwerken.
Op de website geeft Dodots (http://www.dodots.com) een uitleg van de onderliggende technologie. Door de veelheid aan potentiële toepassingen besteedt men ook nogal wat aandacht aan de mogelijkheden van het gebruik van dots in de praktijk.