Fujitsu Siemens steekt de vlag uit nu uit cijfers van Dataquest blijkt dat het bedrijf in de eerste maanden van zijn bestaan met stip is binnen gekomen op de tweede plaats in het klassement van Europese computerverkopers.
Fujitsu en Siemens combineerden hun Europese activiteiten op het gebied van computers op 1 oktober vorig jaar.
De marktaandelen van de twee bedrijven los van elkaar opgeteld, zou fictief ook tot een tweede plaats op de lijst hebben geleid. Maar nu die positie ook daadwerkelijk is bereikt, is de vreugde groot, zo bleek op de Cebit-beurs in Hannover.
Fujitsu Siemens liep bovendien in op Europa’s grootste computerverkoper, Compaq. Het fusiebedrijf groeide harder dan rijzende ster Dell en ook sneller dan de industrie in zijn geheel, zo onderstreepte topman Winfried Hoffmann van het bedrijf.
Fujitsu Siemens zette in de laatste drie maanden van het afgelopen jaar twintig procent meer om in PC’s. Dit ondanks een ‘strakke’ Dram-markt en een lage euro, waardoor inkopen in het Verre Oosten duurder werd, aldus Hoffmann. De verkopen van servers groeiden zelfs met eenderde; Fujitsu Siemens ziet de servermarkt als van doorslaggevend belang, als ‘deuropener’ voor andere producten.
Hoffmann wilde niet alleen maar hosanna laten horen: "Er zijn nog altijd culturele problemen binnen de fusie", aldus Hoffmann, "alhoewel ons hoofdkantoor veel meer multicultureel dan bicultureel is." Waar het gaat om producten, heeft het er alles van weg dat in ieder segment een van de bloedgroepen de overhand heeft. Mainframes komen vooral van Siemens, Unix-servers van Fujitsu.
Voor het verkoopkanaal kiest het fusiebedrijf steeds nadrukkelijker voor het indirecte model dat Fujitsu hanteerde. Zelfs op thuismarkt Duitsland. Fujitsu Siemens hevelde onlangs 1,3 miljard euro aan omzet over van het directe naar het indirecte kanaal.