Europese bedrijven die actief worden in e-business leunen zwaar op systeemintegrators en consultants. Niet alleen om de strategie te bepalen, maar ook bij het implementeren van de toepassingen.
Uit een onderzoek van Forrester Research blijkt dat IBM en Pricewaterhousecoopers (PWC) het hoogst scoren als adviseur voor de elektronische handel. Andrew Parker, analist van Forrester legt er de nadruk op dat het ontwikkelen van een strategie voor e-business alleen kans van slagen heeft als de juiste systeemintegrator en consultant eraan meewerken. Om bedrijven te helpen de juiste raadgevers te selecteren, heeft Forrester de sterke en zwakke punten in kaart gebracht van veertien consultancybedrijven, systeemintegrators en dienstverleners. Twee firma’s zijn duidelijke koplopers: IBM en PWC. Deze twee scoren goed op de meeste criteria die Forrester hanteert. Bij de achterblijvers hoort Arthur Andersen Business Consulting dat nu bezig is met een inhaalrace. Forrester signaleert dat de visie van alle consultants servicegeoriënteerd is rond technologieën als crm (software voor klantbeheer), terwijl bij e-commerce veel meer aspecten een rol spelen. De onderzoekers van Forrester wijzen erop dat geen van de onderzochte bedrijven zelf e-business toepassingen gebruikt.