Bedrijven moeten het vertrek van werknemers uit de taboesfeer halen. Naast werving en behoud van personeel is meer aandacht nodig voor het afscheid van mensen. Als medewerkers op een prettige manier weggaan, dan is de kans immers groot dat zij op den duur weer terugkeren. Dit stelt Lily de Bont van Claessens, een adviesbureau op het gebied van loopbaanmanagement.
De tijd dat werknemers een baan voor het leven kozen, is allang voorbij. Met name automatiseerders maken gebruik van de mogelijkheden die een krappe arbeidsmarkt biedt en hoppen regelmatig van baan naar baan. Bedrijven kunnen weinig anders doen dan accepteren dat het personeel na verloop van tijd vertrekt.
Toch ligt een dergelijke acceptatie veel werkgevers zwaar op de maag. Ondernemingen zijn geneigd het vertrek van werknemers niet of nauwelijks te aanvaarden. Het gevolg is een ruzieachtige sfeer, medewerkers die op een vervelende manier vertrekken en een werkgever die gefrustreerd achterblijft. Een eventuele terugkeer van de ex-werknemer is hierdoor vrijwel uitgesloten.
Rechtszaak
De Bont zegt dat een aangekondigd afscheid er toe kan leiden dat IT-bedrijven de vertrekkende werknemer meteen van een project afhalen. "Ze vinden het beter dat hij dan ook maar per direct vertrekt." Ook wil een onderneming het vertrek nog wel eens aanvechten voor de rechtbank, in een uiterste poging de medewerker te behouden. "Dat is geen goed idee. Een rechtszaak kost veel geld en is slecht voor het imago van het bedrijf."
Deze houding van veel ondernemingen is een erfenis uit de tijd dat werknemers een baan voor het leven kozen. "Werkgevers denken te vaak dat het personeel loyaal moet zijn. Ze geven zich er te weinig rekenschap van dat werknemers ook het recht hebben om een dienstverband te beëindigen", aldus De Bont.
Alert
Het beleid van ondernemingen omtrent het vertrek van personeel kan dus veel beter. De Bont raadt ondernemingen aan alert te reageren op tekenen van onvrede. "Het kan zijn dat werknemers minder gemotiveerd zijn, of niet meer meegaan naar de borrel op vrijdagmiddag." Als een werkgever dit soort signalen waarneemt, dan kan hij het beste verifiëren of de medewerker inderdaad met plannen rondloopt om het bedrijf te verlaten. Mocht dat het geval zijn, dan kan de onderneming proberen de werknemer te behouden.
Als het vertrek evenwel onvermijdelijk is, moet het bedrijf de medewerker hiervoor de ruimte geven. "Er kan bijvoorbeeld gesproken worden over begeleiding bij het vertrek en het moment waarop de collega’s worden ingelicht."
Reclame
Bedrijven die op een prettige manier omgaan met vertrekkende werknemers, kunnen erop rekenen dat de ex-medewerkers zorgen voor mond-tot-mondreclame. Dat is goed voor het imago. En wie weet keert de oud-werknemer terug, een belangrijk gegeven op de krappe arbeidsmarkt.
Cap Gemini voert niet een specifiek beleid op dit terrein, maar zorgt er wel voor dat de medewerkers altijd in goede harmonie vertrekken. "Wij hebben nadrukkelijk oog voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, ook als dat leidt tot het vervolgen van de loopbaan buiten Cap Gemini", zegt een woordvoerder. "Via persoonlijke netwerken van Cap Gemini-medewerkers blijft in veel gevallen contact bestaan." Dit alles leidt ertoe dat ongeveer 5 procent van de vertrekkende medewerkers binnen twee jaar terugkeert. Dat komt dus neer op enkele tientallen arbeidskrachten. Ook Compaq houdt contact met voormalig personeel. Zij ontvangen het personeelsblad en worden uitgenodigd voor evenementen. De hardware-leverancier verwelkomt dan ook regelmatig oud-medewerkers.