Het Japanse telecombedrijf NTT Docomo maakt de meeste kans op een overname van de Engelse telecomaanbieder Orange. Dit menen internationale analisten. NTT Docomo is namelijk bereid ver te gaan om een positie in Europa te verkrijgen. Ook KPN en France Télécom hebben interesse in Orange. Maar hoe lang kunnen zij de biedstrijd volhouden?
Orange komt vrij na de overname van eigenaar Mannesmann door het Engelse Vodafone. Het bedrijf valt daarmee namelijk in handen van concurrent Vodafone waardoor de nieuwe grootmacht een dominante positie krijgt op de Britse markt. Mededingingsautoriteiten zullen dan ook een verkoop van Orange eisen.
KPN heeft belangstelling. Het Nederlandse bedrijf wil na de eerdere acquisitie van E-Plus uit Duitsland ‘nog een keer trouwen’, zoals scheidend topman Wim Dik het uitdrukte. KPN groeit na een tweede huwelijk uit tot een Europese topper.
Europese markt
KPN staat niet alleen in zijn belangstelling voor Orange. Ook France Télécom en het Japanse NTT Docomo tonen interesse. Analist Matthew Nordan van Forrester verwacht dat NTT Docomo, de mobiele tak van grootmacht NTT, bereid is meer te investeren dan de twee concurrenten. "Het bedrijf wil een positie op de Europese markt veroveren. Hierbij zal NTT stuiten op grote culturele verschillen, maar omdat deze verschillen tussen Japan en Engeland het kleinst zijn, is dit een buitenkansje."
John Matthews van Ovum zegt dat de biedingen voor Orange hoog oplopen en dat er een bedrag uitkomt dat ver boven de 70 miljard gulden ligt die Mannesmann vorig jaar betaalde. Hij geeft aan dat de drie bedrijven allen over goede financiële reserves beschikken. Zo bereidt KPN een beursgang voor van de mobiele activiteiten, waarmee het bedrijf behoorlijk wat geld binnenhaalt. NTT Docomo beschikt al over kapitalen. Het bedrijf heeft al een lucratieve beursgang achter de rug en is momenteel het grootste fonds aan de Nikkei-index.
NTT Docomo kan dan ook het verst gaan. "Dat heeft ook te maken met de Japanse cultuur. Een Nederlands bedrijf zal alleen een enorm bod uitbrengen als er perspectief is dat de investering snel wordt terugverdiend. Voor Japanners is de snelheid minder belangrijk; zij kunnen dus met een gerust hart diep in de portemonnee grijpen."