De Europese markt van software voor beheer van relaties met klanten groeide in 1998 met 47 procent.
Volgens onderzoekers van IDC blijft deze software-sector de komende drie jaar ten minste met hetzelfde percentage groeien. Crm-software automatiseert alle aspecten van verkoop, marketing en klantondersteuning. De grote belangstelling voor deze software is een gevolg van nieuwe opvattingen over marketing. "In het verleden ging men bij marketing uit van het product. Maar nu staat de klant centraal," zegt IDC-onderzoeker Anders Ebbesen.
De nieuwe marketingstrategie heeft tot gevolg dat bedrijven hun IT-infrastructuur moeten aanpassen. IDC stelt dat er daardoor een groei is ontstaan in applicaties voor het automatiseren van verkoop, marketing en klantondersteuning. Die sectoren groeien inmiddels sneller dan de traditionele toepassingen voor het automatiseren van de boekhouding, personeelszaken en voorraadbeheer.
Siebel
Veel bedrijven die software voor klantbeheer nodig hebben, kiezen ervoor deze te betrekken van een gespecialiseerde partner. Zelf ontwikkelen zou te lang duren. IBM maakte onlangs bekend een klantinformatiesysteem te bouwen met de crm-software van Siebel. Vorig jaar koos erp-leverancier JD Edwards ook voor Siebel. Bij de samenwerking tussen IBM en Siebel gaat het om een systeem dat meer dan 55 duizend interne IBM-gebruikers moet verbinden met 30 duizend zakenrelaties. IBM is ook van plan een interface beschikbaar te stellen voor de klanten waarmee zij orders kunnen bestellen en nagaan hoe het met hun bestelling staat.
De overeenkomst tussen IBM en Siebel lijkt op die tussen Hewlett-Packard en Oracle. Die bedrijven besloten elkaars producten te gebruiken en te verkopen. De deal tussen IBM en Siebel kwam in oktober vorig jaar tot stand. De bedrijven zijn overeengekomen dat ze gezamenlijk software voor klantbeheer op de markt zullen brengen. Bovendien verplicht IBM zich hierbij de ‘Relationship 99’ van Siebel te verkopen, terwijl Siebel de database DB/2 van IBM verkoopt en zijn producten bouwt op basis van de IBM producten Websphere en de messaging software MQSeries. WA