Amsterdam is op ICT-gebied een wereldstad. De fysieke en digitale infrastructuur zijn beide uitstekend, net als de Internetcultuur. Dit blijkt uit een onderzoek van Kpmg, uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer. De positie van de Nederlandse hoofdstad wordt evenwel bedreigd door de krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan kantoorruimte.
Kpmg vergeleek voor het onderzoek de ICT-sector in Amsterdam, New York, Londen, Frankfurt en Stockholm. De conclusie van het rapport is voor Amsterdam overwegend positief. De onderzoekers noemen de stad ‘een speler van wereldformaat’ in de Internet-economie. Amsterdam heeft op een aantal terreinen een voorsprong genomen op de andere grote steden.
Zo beschikt de stad over goede infrastructuren. De nabijheid van luchthaven Schiphol en de bereikbaarheid over de weg beantwoorden aan basisvoorwaarden voor de Internet-economie. Daarnaast bieden het project voor Internet-2 Gigaport en de aanwezigheid van vele glasvezelaanbieders een goed digitaal netwerk. De positie van de hoofdstad wordt versterkt door de aanwezigheid van Amsterdamse Science Park, met onder meer Twinning, de twee universiteiten, de hogeschool en het Centrum voor Wiskunde en Informatica.
Creatieve aard
De ondervraagde internationale zakenmensen vinden Amsterdam sterk op het gebied van de ontwikkeling van inhoud (content). Dit heeft te maken met de creatieve aard van de stad en de aanwezigheid van uitgeverijen, reclamebureaus en media. Hiermee houdt Amsterdam gelijke tred met New York.
Uiteraard heeft de stad ook een aantal zwakke punten. Zo is de arbeidsmarkt voor automatiseerders erg krap. Dit probleem komt ook in de andere steden voor, zij het in mindere mate. Er is tevens een tekort aan kantoorruimte, hetgeen ICT-bedrijven voor grote problemen stelt. Kpmg raadt de gemeente dan ook aan om samen met makelaars en bedrijven de noden van de ondernemingen te inventariseren en te onderzoeken waar zij zich kunnen clusteren.
De contacten tussen de bedrijven onderling zijn beneden de maat. Het ontbreken van sociale netwerken is een probleem, wat met name starters raakt. Juist zij hebben behoefte aan mogelijkheden om kennis en ervaringen uit te wisselen. De Amsterdam New Media Association is een dergelijk netwerk in opbouw.
Ondanks de positieve kanten van Amsterdam, klagen veel ondernemers over de stad. Het ICT-imago is dan ook zwak en dat heeft negatieve weerslag op de relaties met buitenlandse klanten. Om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten, moet de gemeente volgens Kpmg een helder beeld schetsen van de regio en zich internationaal profileren als ICT-stad.