Het succes van Internetbedrijven op de beurs kent een keerzijde. Het gevaar is immers groot dat de geur van geld goudzoekers naar de beursvloer lokt die nog niet klaar zijn voor een notering. Met alle gevolgen van dien. "Als dit gebeurt, klapt het hele bedrijf in elkaar. Dan is het afgelopen", aldus durfkapitalist Jeroen Mol.
De Amsterdamse beurs heeft eindelijk een echt Internetfonds. Winnaar Via Networks heeft in zijn eerste dagen al meer tumult veroorzaakt dan bedrijven uit de oude economie in een heel jaar. De koers explodeerde na de introductie van 21 euro naar bijna negentig en daalde maandag naar 51 euro. Een uiteindelijke stijging van 140 procent in twee dagen tijd.
Het Amerikaanse bedrijf speelde snel in op de versoepeling die de Amsterdam Exchanges (AEX) begin dit jaar doorvoerde voor Internetbedrijven en haalde als eerste een notering binnen. Via Networks troefde hiermee TIE, Chello en World Online af.
Het Hoofddorpse bedrijf TIE, oorspronkelijk leverancier van oplossingen op het gebied van edi (electronic data interchange) kondigde vorig jaar aan als eerste Internetbedrijf naar de Amsterdamse beurs te gaan. De onderneming richt zich inmiddels op software voor handelsverkeer op de elektronische snelweg en noemt zich daarom Internetbedrijf. Via Networks was echter sneller.
Eindsprint
Directeur Dick Raman van TIE maakt zich ogenschijnlijk niet druk over de eindsprint van Via Networks. "Wij zijn nog steeds het eerste Nederlandse Internetbedrijf dat een beursnotering aanvraagt." Volgens durfkapitalist Jeroen Mol, tevens directeur van Gorilla Park, een organisatie die Internetbedrijven naar een beursgang begeleidt, is het belang van een eerste notering vrij groot. "Het is natuurlijk een sport om de eerste te zijn, maar het biedt wel een duidelijk voordeel. De vroege notering geeft aan dat de onderneming iets in zijn mars heeft."
Mol tekent hierbij aan dat het er wel om gaat de eerste te zijn van een bepaald type onderneming. Zo zullen Internetwarenhuizen als Shop.nl en Hot Orange.com nog steeds onderling strijden om als eerste een notering aan te vragen. Roel de Hoop, directeur van Hot Orange.com bevestigt dit, maar geeft aan niet ten koste van alles de eerste te willen zijn. "Het is belangrijker dat het bedrijf er klaar voor is en goed in elkaar steekt." Hot Orange.com hoopt dit jaar nog aan de beurt te zijn.
Rammelend
De druk op Internetbedrijven kan ertoe leiden dat ondernemers te snel een notering aanvragen. "Het grote gevaar van deze hype is dat bedrijven met een rammelende organisatie naar de beurs gaan", aldus De Hoop. Ook Mol vreest dat dit gaat gebeuren. "Het bedrijf klapt dan helemaal in elkaar. Dan is het over."
De voormalig directeur van Prolin vindt dat investeerders de startende bedrijven in de goede richting moeten sturen en van een gehaaste notering weerhouden. "Maar ja, er bestaan natuurlijk ook B- en C-investeerders."
Raman, directeur van TIE, geeft aan dat de voorbereidingen op de beursgang enorm zwaar zijn. TIE wil deze maand naar de beurs. "Ik kan er een boek over schrijven", zegt de directeur. "Daarom moeten bedrijven die naar de beurs gaan goede mensen om zich heen verzamelen. Daarnaast dienen de administratie en het management informatie systeem goed te zijn. Het businessmodel is uiteraard van enorm belang. Wij moeten beleggers tenslotte duidelijk maken dat er op de lange termijn goede winstverwachtingen zijn. Nu maken wij nog niet meteen winst. Bovendien zijn wij in staat de verwachte groei op een goede manier op te vangen."
Ondanks de bedreigingen zal de hype rond de Internetfondsen nog wel even voortduren. "De veranderingen zijn zó fundamenteel, dat het enthousiasme voortduurt. Ik verwacht zeker de komende drie tot vijf jaar nog exponentiële koersen. Wij staan nog pas aan het begin." Raman denkt een aantal belangstellenden voor TIE-aandelen te moeten teleurstellen, omdat de vraag veel groter zal zijn dan het aanbod. n
TIE Internetbedrijf? Hoezo?
De AEX verwacht het komende halfjaar tien Internetbedrijven te kunnen verwelkomen voor een beursnotering. Maar wat zijn nu eigenlijk echte Internetbedrijven? Er zijn immers veel slimme ondernemers die vertellen dat hun bedrijf zich met Internet bezighoudt, om zo een graantje van de hype mee te pikken. De AEX hanteert volgens een woordvoerder geen definitie en spreekt over ondernemingen die actief zijn in de ‘nieuwe economie’. Maar goed, de Amsterdamse beurs heeft er belang bij zoveel mogelijk ‘internetbedrijven’ te verwelkomen en houdt de marges dus ruim.
Roel de Hoop van Hot Orange.com hanteert de definitie "bedrijven die 100 procent van de omzet uit Internetactiviteiten halen." TIE vindt hij eigenlijk geen echte Internetonderneming. "Dat ruikt wel aan Internet, maar is van oorsprong een edi-bedrijf." Ook durfkapitalist Jeroen Mol vindt TIE geen echt Internetbedrijf.
Onlangs beklaagde Detron-topman George Banken zich over een gebrek aan erkenning op de beurs. Misschien moet hij Detron voortaan ‘internetbedrijf’ noemen. Dat toverwoord wil nog wel eens helpen.