De recente overvallen op gerenommeerde Internetsites als die van Yahoo en een bedrijfssite als die van Baan maakten de afgelopen weken de tongen los. Ook die van automatiseerders. Op pagina 39 van dit nummer leest u een aantal reacties. De conclusie die ik uit de ontstane onrust trek, is dat veel ondernemingen liever snel dan grondig het Internettijdperk ingaan.
Openheid is een wezenskenmerk van Internet. Wil je dus voorkomen dat derden rotzooien op je site, dan zul je veel geld moeten investeren in het dichttimmeren van de site.
Het elektronische bombardement dat Yahoo trof is niet nieuw. Vanaf de eerste dagen van het Internet was duidelijk dat servers voor berichtenverkeer of ftp-diensten hier extreem gevoelig voor zijn. Dat wil zeggen dat zonder maatregelen de deuren wagenwijd open blijven staan.
Het laten uitvoeren van veiligheids-audits, zoals nu als oplossing wordt aangedragen, kan inderdaad een antwoord zijn. Beveiliging van Internet is een vak apart. De bedrijven die nu last hebben van deze digitale inbraken of digitale ordeverstoringen zullen maar al te graag diep in de buidel tasten om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.
Ondernemingen die dit nog niet hebben gedaan zijn gewaarschuwd. Gebeurt er niets, dan is het wachten op het volgende moment waarop een toonaangevende site zijn deuren tijdelijk moet sluiten.