FNV Bondgenoten start een onderzoek naar computeragressie. De vakorganisatie wil uitzoeken of dit fenomeen ook in Nederland grote vormen aanneemt en wat er tegen dit zinloze geweld gedaan kan worden.
Computeragressie komt vaak voort uit stress; op het moment dat de deadline nadert, loopt de computer vast. Met als resultaat: scheldende collega’s, die in het ergste geval met apparatuur smijten. De helpdeskmedewerkers die te hulp schieten, krijgen de volle laag.
Deze ellende kost bedrijven tijd en geld. Uit onderzoek van Compaq blijkt in ieder geval dat deze agressie in Engeland aan de orde van de dag is. De Engelse psycholoog professor Edelman noemde computeragressie een groter gevaar dan RSI.
Beleidsmedewerker Wim van Veelen van FNV zegt dat de vakbond te weten wil komen wat de oorzaken zijn van de agressie. "Komt het door een gebrek aan scholing of bijvoorbeeld door het ontbreken van gebruiksaanwijzingen? Als mensen echt flink onder druk komen te staan door apparatuur dan is dat natuurlijk niet goed. Het kan ook nadelig werken op de sfeer op de werkplek. Stress veroorzaakt immers een ongezonde werksituatie." Hij maakt zich tevens zorgen over de tekorten aan medewerkers op een helpdesk. "Het zijn ook nog eens mensen die vaak de wind van voren krijgen, terwijl zij de problemen niet veroorzaken. Dat stimuleert natuurlijk niet om te kiezen voor zo’n baan."
FNV roept mensen nu op ervaringen te melden. Informatie is te vinden op: http://www.ict.fnv.nl. MC