Volgende week donderdag is het zover. Windows 2000 komt op de markt. Waarschijnlijk levert het de bekende televisiebeelden op van fervente PC-gebruikers die in slaapzakken voor de deur van hun computerwinkel liggen om als eerste een exemplaar van dit pakket op de kop te tikken.
Net als bij de introductie van Windows 95 en 98 zal de zakelijke markt afwachten. Alleen ABN Amro heeft zich in een marketingcampagne van Microsoft opgeworpen als launching customer. Een mooie manier om tegen een gereduceerd bedrag aan softwarelicenties te komen.
Opvallend is dat ook IBM zich in een vroeg stadium enthousiast achter Windows 2000 schaart. Opvallend omdat het bedrijf hiermee actief meewerkt aan het behoud, sterker nog, aan het verstevigen van de dominante marktpositie die Microsoft inneemt. In de anti-monopoliezaak die de Amerikaanse rechter nu behandelt, is dit een van de grieven van de IT-industrie, dus inclusief IBM.
Heeft Big Blue daarmee boter op zijn hoofd? Ik denk het niet. Het is dezelfde dominantie van Microsoft die ertoe leidt dat IBM eigenlijk geen keuze heeft. Juist omdat het bedrijf van Gates zo’n enorm marktaandeel heeft, past IBM ervoor om klanten die Windows 2000 willen hebben, in de kou te laten staan. De klant is koning. IBM stelt zich op het standpunt dat het de marktomstandigheden niet kan veranderen. Wanneer deze conclusie getrokken is, ligt het voor de hand om elke cent die er via Windows 2000 binnen gesleept kan worden, na te jagen. IBM – dat zelf ook jarenlang als vermeend monopolist in de beklaagdenbank zat – kent dit mechanisme als geen ander. Het bedrijf doet daar nu zijn voordeel mee.