Met de verkoop van het bedrijfsonderdeel Coda aan Science Systems, eerder deze wek, verlaat Baan de marktbrede strategie en concentreert zich op zijn kernactiviteiten.
R&D-directeur Laurens van der Tang omschrijft die activiteiten als ‘het leveren van geïntegreerde software voor productiebedrijven met de nadruk op supply chain management‘. Baan levert momenteel naast het klassieke erp, ook software voor ketenbeheer (scm), e-handel en beheer van klantrelaties (crm).
Gezien Baans missie is het niet ondenkbaar dat het bedrijf het voormalige Aurum (gekocht voor 250 miljoen dollar in 1997) ook weer van de hand doet. Zeker nu interim-topman Pierre Everaert de zakenbank Lazard Freres in de arm heeft genomen. Deze specialist in fusies en overnames studeert op strategische beleidsalternatieven voor Baan. Van der Tang wil echter niet ingaan op deze speculatie: "Crm-software is, zoals we er nu tegenaan kijken, heel erg belangrijk voor ons. Dat gaat namelijk om de interactie van bedrijven met hun klanten."
Financiële ruimte
Baan kocht Coda in 1998 voor 86 miljoen dollar in aandelen en wilde daarmee een positie verwerven op de financiële markt. Met de 50 miljoen dollar die de Britten in kasgeld betalen voor Coda, verschaft Baan zichzelf enige financiële ruimte. De acquisitie van Coda is, gezien het boekverlies, echter geen lucratieve investering gebleken.
Een eventuele verkoop van het voormalige Aurum, een toonaangevende speler op de crm-markt, levert volgens analisten veel meer op. Aurum zou echter een strategische aderlating betekenen. Crm is immers één van de gouden eieren van de software-industrie. RV