Logistiek en informatietechnologie schuiven steeds nadrukkelijker ineen. In een tijd waarin logistiek een steeds belangrijker rol krijgt in het gemiddelde bedrijfsproces, moeten de bedrijven die deze logistieke diensten aanbieden, in staat zijn koppelingen te maken met een groot scala aan processen die bij hun klanten plaatsvinden. TNT Post Group (TPG) rekent voor het leggen van deze koppelingen voor een belangrijk deel de programmatuur van Descartes met de naam Delivery Net.
TNT Logistics gaat de logistieke module van Delivery Net gebruiken om partijen in de logistieke ketens van zijn klanten te verbinden. Het ketenbesturingssysteem wordt als eerste geïmplementeerd in een opdracht van TNT in Noord-Amerika, voor een klant die zijn goederen wereldwijd alloceert. TNT Logistics (samen met de divisies Post en Expres, TPG vormend) is aanwezig in 26 landen, met name in Europa, en zet grofweg drie miljard gulden om.
Het Descartes-systeem vormt volgens Paul Eden-Smith, directeur Corporate Logistics van TNT, 'de lijm tussen de systemen van TNT, die van zijn klanten en van zijn leveranciers'. "Maar ook met de cliënten van de klant of andere leveranciers van de klant." Met die lijm kunnen koppelingen tussen systemen gerealiseerd worden, die tot dusver niet mogelijk zijn. "Om efficiënt en economisch te zijn geldt: hoe meer informatie beschikbaar is, hoe beter. En hoe sneller, hoe beter." Eden-Smith spreekt daarom over Delivery Net als "een belangrijke component voor onze toekomstige supply-chain-systemen". TNT hoopt er een voordeel mee op te bouwen ten opzichte van de concurrentie: de totale zichtbaarheid die het systeem volgens Eden-Smith belooft, is voor veel klanten nog een absoluut wonder. "Hun reactie is niet zozeer 'eindelijk', als wel 'hoe bestaat het'."
Zicht kwijt
Waar in veel industrieën de mogelijkheden tot productieverbeteringen of besparingen bijna tot het maximale zijn benut, moet het geld komen uit de toevoerketen, aldus Teun Rijken, Business Technology Manager van het TNT-onderdeel. Maar omdat veel van de logistieke processen in de goederenketen zijn uitbesteed, is de klant het zicht erop vaak kwijt. De informatievoorziening tussen producenten en hun afnemers gaat daarom steeds meer de essentie vormen van de logistiek. Dienstverleners in dit metier beschouwen de informatievoorziening daarom als deel van hun kernactiviteiten. Marktanalisten leggen de beste toekomst weg voor bedrijven die niet de last hebben van (de kosten van) veel kapitaalgoederen – auto's, magazijnen – , maar wel de regie voeren over de keten, op basis van de informatie die zij controleren.
Enterprise resource planningsystemen (erp), de bekende aan-elkaar-knopers van veel bedrijfsprocessen, hebben in de logistiek nooit grote ingang gevonden en zullen volgens Rijken binnen twee jaar ook hun waarde voor de sector hebben verloren. Implementatie van een erp-systeem kost een veelvoud van de tijd die het in gebruik nemen van Delivery Net, gebaseerd op e-Frame architectuur, kost. De middleware e-Frame maakt het mogelijk om zowel Internet-technologie als meer traditionele systemen te koppelen. Het grote voordeel is volgens Rijken dat het daartoe niet nodig is systemen te integreren.
Interface
Eden-Smith schat dat 30 tot 35 procent van alle gegevens die via de systemen van TNT worden overgebracht, in aanmerking komt om via Delivery Net behandeld te worden. Hij rekent erop dat ongeveer tweederde van dit geheel binnen twee jaar daadwerkelijk via het Descartes-systeem loopt. Het potentieel aan koppelingen in Delivery Net is volgens Eden-Smith oneindig.
Belangrijke argumenten voor TNT om het Descartes-systeem aan te schaffen, waren volgens Eden-Smit het kostenplaatje en het feit dat het al bestaat. Een ander voordeel is dat het 'ondiep' is in zijn functionaliteit. "Het heeft zelf geen hersens. Wat het wel doet is informatie transporteren." Gegevens worden in Delivery Net opgeslagen zoals ze binnen komen en versleuteld op aanvraag, waardoor ze voor vrijwel ieder systeem toegankelijk worden. Invoering kan daardoor in relatief korte tijd geschieden, ook bij andere betrokken bedrijven, indien deze over edi-connecties beschikken. Verder hoeft er met Delivery Net niet 'gedekapitaliseerd' te worden op bestaande systemen. "Deze blijven gewoon in de lucht."