Softwareleverancier Redwood uit Houten heeft van ABN Amro een kapitaalsinjectie gekregen van 10 miljoen gulden. Met deze participatie wil het bedrijf zijn internationalisatie financieren en zijn marketing intensiveren. Redwood heeft al kantoren in België, Duitsland, Engeland en Amerika. Ze willen uitbreiden in Scandinavië, Frankrijk, Italië en Spanje.
Behalve geografische uitbreiding, wil het Nederlandse softwarebedrijf ook sleutelen aan zijn imago. "We willen zichtbaarder worden in de markt", aldus Rein Hoogland, die onlangs werd gepromoveerd tot directeur Redwood Europa. In mei 1999 kwam hij bij Redwood als directeur Nederland.
Redwood bouwt en verkoopt zogenoemde information delivery-software, dit is een portaal waarmee bedrijfsinformatie uit verschillende systemen kan worden benaderd. Het bedrijf telt momenteel 150 medewerkers en haalde in 1999 een omzet van 12,5 miljoen dollar. Het ambitieuze Redwood maakte vorig jaar al bekend te streven naar een beursgang in het tweede kwartaal van dit jaar. De participatie van ABN Amro brengt daarin geen verandering. "Maar we zijn in eerste plaats op zoek naar een verstrekker van risicokapitaal in de Verenigde Staten. De beursgang zal wat meer tijd vragen", verduidelijkt Hoogland. Het blijft echter de bedoeling dit jaar de gang naar de beurs te maken. De tweede financieringsronde is net als het kapitaal van ABN Amro gericht op uitbreiding van het net van verkoopkantoren en het vergroten van de zichtbaarheid in de markt.
Inhoud en marketing
Behalve geld levert de verschillende financieringsrondes al de nodige bekendheid op. Maar daar wil het bedrijf het niet bij laten. Redwood heeft ook plannen een marketingdirecteur aan te stellen. "Daarvoor is een fors budget nodig. We zien in onze omgeving bedrijven met minder inhoud en een grotere marketingkracht. Daar gaan we wat aan doen."
Redwood streeft naast organische groei ook groei door overnames na. In Nederland, waar het bedrijf niet alleen de technologie maar ook de consultancy levert, had Redwood in september vorig jaar al een aantal kandidaten op het oog. "Daar zijn we nog steeds mee in gesprek. Maar het gaat niet altijd zo snel als je wel zou willen", zegt Hoogland.
Verder had Redwood zijn zinnen gezet op een technologiebedrijf in Amerika. "Ondanks de ver gevorderde gesprekken, is dat echter niet doorgegaan." Het bedrijf wil met zijn product Redwood 4 de standaard worden voor portalen voor bedrijfsinformatie. Op dit moment draait de software op verschillende platformen, waaronder Windows NT en Unix. Redwood wilde de interface voor het MVS-platform kopen, maar dat ging dus niet door. Wel bouwt het zelf aan een poort naar IBM’s S/390.