De krapte op de arbeidsmarkt voor automatiseerders is in Nederland nijpender dan in andere Europese landen. Dat zegt Russel Dalgleish, consultant bij het Schotse wervingsbureau Careercare. Zijn bedrijf ziet dan ook een gat in de Nederlandse markt en plaatst automatiseerders uit alle landen in de koude polder.
Careercare heeft onlangs de arbeidsmarkt voor automatiseerders in diverse Europese landen vergeleken. "De situatie in Nederland is veel slechter dan elders", licht Dalgleish toe. "Daarvoor zijn verscheidene redenen aan te wijzen. De totale IT-markt groeit sneller en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de arbeidsmarkt. Bovendien investeren veel buitenlandse bedrijven, met name uit de Verenigde Staten, in Nederland en hebben dus ook personeel nodig."
Het gevolg van de krapte is een intensieve jacht op de schaarse talenten. "Nederlandse studenten worden op jonge leeftijd benaderd door bedrijven. Sommige talenten hebben al een arbeidscontract op zak, voordat ze toegelaten zijn op de universiteit."
Grote kansen
Voor buitenlandse wervingsbureaus biedt de Nederlandse markt grote kansen. De bron is in ons land zo zoetjesaan uitgeput, waardoor de IT-bedrijven zich op automatiseerders uit andere Europese landen richten. Werknemers buiten de Europese Unie blijven hierbij vaak buiten beschouwing, omdat het aantrekken van deze mensen gepaard gaat met een hoop papierwerk voor de nodige vergunningen. Ook besteden ondernemingen werk uit in het buitenland. Met name India, Zuid-Afrika en sinds kort ook Bulgarije zijn populaire uitbestedingsoorden.
Het liefst halen bedrijven de buitenlandse werknemers echter in huis. En niet zonder succes. Automatiseerders komen namelijk ook graag naar Amsterdam. De Nederlandse hoofdstad biedt immers een overvloed aan verleidingen om het leven voor jonge IT’ers aangenaam te maken.
Internet
Het Schotse Careercare heeft inmiddels een twintigtal Europeanen geplaatst bij Amsterdamse ondernemingen. Dalgleish verwacht dat dit aantal snel zal groeien. het bedrijf heeft inmiddels een apart team samengesteld dat gaat werven voor de Nederlandse markt. Om geschikte kandidaten te vinden, maakt het wervingsbureau uit Edinburgh gebruik van vacaturesites op Internet. "Met name automatiseerders zoeken op Internet naar een geschikte baan, vooral als zij naar het buitenland willen. Internationale advertenties werken nu eenmaal het best op Internet."
Als de belangstellenden zich hebben gemeld, dan neemt Dalgleish persoonlijk contact op en vraagt naar de beweegreden voor een vertrek naar Amsterdam. "Ik wil er zeker van zijn dat de kandidaten over voldoende motivatie beschikken. Als zij alleen naar Nederland willen komen omdat Amsterdam zo’n leuke stad is, dan vind ik dat onvoldoende om hen aan te nemen." Indien nodig reizen de sollicitanten af naar Amsterdam voor een persoonlijk gesprek met de toekomstige werkgever.
Liefde
Voor de meeste automatiseerders speelt de liefde een doorslaggevende rol om naar Amsterdam te verhuizen. Zo plaatste Careercare de Deen Allan Paterson bij het Europese callcenter van Hewlett-Packard in Amsterdam. Hij kan hierdoor samenwonen met zijn Nederlandse vriendin. Roberta Prodi, een Italiaanse teamleider van het callcenter zegt dat mensen ook naar Amsterdam komen om hun technische vaardigheden te ontwikkelen of gewoon om een baan te vinden. "Maar het merendeel wil naar Nederland vanwege de partner."
Het Amsterdamse centrum biedt in verschillende talen ondersteuning aan de gebruikers van Hewlett-Packard in heel Europa. "Vroeger was het voor ons niet moeilijk geschikte mensen te werven. Op dit moment is het zeker lastig om voldoende kandidaten te vinden die over kennis van automatisering beschikken en hun talen spreken. Daarom maken wij gebruik van diverse bureaus die internationaal voor ons zoeken. Nederland is nu eenmaal populair bij internationale helpdesks. De concurrentie is dus groot, met name op de arbeidsmarkt", aldus Prodi.