Marktonderzoeksbureau Ovum uit Engeland meldt dat IT-managers belangstelling hebben voor het downloaden van software van een aanbieder op het moment dat de applicatie nodig is (het ASP-model).
Alle 53 ondervraagde bedrijven, variërend van heel groot tot klein, zijn geïnteresseerd in het gebruik maken van de diensten van een ASP. In het rapport ‘Application Service Providers: opportunities and risks’, dat in maart 2000 uitkomt, spreekt Ovum de verwachting uit dat de ASP-markt groeit tot 136 miljard doller in 2006.
Het ASP-model is aantrekkelijk voor kleinere bedrijven, omdat het de mogelijkheid biedt software uit te proberen die gewoonlijk boven hun budget zou liggen en waarvoor ze geen IT-medewerkers in dienst hebben. Grotere ondernemingen noemen standaardisatie en zich niet meer bezig te hoeven houden met massale opwaardering van applicaties als voordelen.
Katy Ring, die het rapport heeft opgesteld, zegt dat ERP- en CRM-software niet geschikt lijkt voor het ASP-model, omdat deze software ter plekke erg veel aanpassing en inregeling nodig heeft. "Potentiële gebruikers willen wel dat hun ASP optreedt als partner" aldus Ring, "Ze verlangen van hen gedetailleerde kennis van de branche waarin zij zelf opereren, van hun eigen bedrijf, 24/7 wereldwijde ondersteuning, regelmatig contact en gegarandeerde kwaliteit."
Ovum denkt dat verscheidene samenwerkingsverbanden tussen ISP’s en softwareleveranciers gaan ontstaan, waarbij veel ASP’s zich gaan specialiseren in bepaalde applicaties.