Internet lijkt zo langzamerhand alles in goud om te toveren. Zoals de molenaarsdochter in Repelsteeltje stro in goud weet te veranderen, garandeert een willekeurige associatie met Internet financieel gewin. Succesvolle pioniers als Amazon.com zijn hierin de molenaarsdochter in Internetland en u, IT’er, bent de Repelsteeltje die al deze tovenarij mogelijk maakt. Maar blinken doet het. En dat blijft niet onopgemerkt: de goudkoorts van de 21ste eeuw is toegeslagen.
Het gevolg is dat iedereen zich maar Internetbedrijf noemt en wij daar kritiekloos en vrolijk in meegaan. Maar ik raak erdoor in verwarring en hier ter redactie leidt het tot een regelmatig terugkerende discussie. Is het terecht dat zowel de Repelsteeltjes als de molenaarsdochters van deze tijd dankzij de nieuwe economie plotseling in dezelfde bedrijfstak werkzaam zijn? Ik ben ertegen. Hoewel Internet voor Amazon.com en Boeknet.nl goed is voor lagere kosten en hoge omzetten, blijven het voor mij gewoon boekwinkels. Alleen de etalage en betaalwijze verschillen met die stoffige boekwinkel in het centrum. Als de groentewinkel op de hoek binnenkort Internet heeft gevonden en zijn paprika’s via het net te koop aanbiedt, wil ik hem ’s ochtends gewoon nog met een ‘goeiemorgen groenteman’ kunnen begroeten. Dat is toch veel plezieriger dan hem een e-mailtje te sturen met de woorden ‘goeiemorgen Internetman’.
Ik stel voor met dit onderscheid te beginnen. Ook dan blijven er nog voldoende, zich als Internetbedrijf profilerende, ondernemingen over die wij moeten ontmaskeren om hun ware identiteit bloot te leggen.