De opkomst van winkels en warenhuizen op Internet heeft duidelijk gemaakt dat de beschikbaarheid en dus het beheer van IT-infrastructuren aan belang toeneemt. Ebay, Etrade, Amazon.com en Etoys zijn voorbeelden van Internetbedrijven die, vooral rond de kerstdagen, moeite hadden hun systemen in de lucht te houden.
Leveranciers van beheersoftware als BMC spelen handig in op deze technische krachtsinspanning door hun softwaregereedschappen, die gericht zijn op het beheren van systemen, netwerken en applicaties zo in te zetten dat ze gereedschappen worden voor e-beheer. Websites en de achterliggende (bestaande) transactiesystemen moeten zeven dagen per week, 24 uur per dag operationeel zijn. Elke minuut downtime kan klanten kosten en omzetderving betekenen. Het draait om e-vailability, aldus BMC Software. Hoewel elke leverancier zijn eigen nuances inbrengt en andere deelmarkten bedient, volgen Computer Associates, Hewlett-Packard, Tivoli en vele anderen dezelfde strategie.
Samenhang
Volgens Ronald de Jonge, directeur van BMC Software Nederland heeft de ontwikkeling van e-handel de eindgebruiker centraal gezet. "Het heeft geen zin aparte technologielagen te beheren zonder de samenhang in ogenschouw te nemen. Functies moeten beschikbaar zijn voor de eindgebruiker." BMC onderscheidt statische en dynamische beschikbaarheid. "Op individueel niveau kunnen alle technologiecomponenten operationeel zijn. Maar dat betekent nog niet dat een eindgebruiker die een boek wil bestellen een beschikbaar systeem aantreft. Daarvoor is een dynamische beschikbaarheid van de infrastructuur nodig."
De eisen die de opmars van elektronische handel aan infrastructuren stelt, gaan volgens De Jonge van BMC verder dan beschikbaarheid. Ook het beheren van prestatieniveaus en het herstellen van gegevens, na systeemuitval, spelen een rol en behoren tot de specificaties van e-beheer. Voor dit laatste kocht BMC in 1998 al het bedrijf BGS. De oorsprong van het bedrijf ligt echter op het gebied van beschikbaarheid. BMC levert al jaren de Patrol-reeks, voor bijvoorbeeld Oracle, DB2, maar ook Unix-systemen. In Nederland heeft BMC honderden gebruikers van deze gereedschappen.
Softwareagenten
De transacties die eindgebruikers op Internet genereren, lopen dwars door de interne infrastructuur van Internetwarenhuizen. Als een klant van Amazon.com een CD bestelt, zijn talloze applicaties en netwerken betrokken bij het uitvoeren van die order, zoals het factureren, verwerken en verschepen van het product. BMC gebruikt softwareagenten om de responstijden te meten die de verschillende transacties nodig hebben.
Voor deze geavanceerde vorm van beheer, die het bedrijf zelf aanduidt met service assurance, heeft BMC momenteel drie klanten in Nederland: KPN, Shell en ABN Amro. De verschuiving van beheer vanuit technisch naar eindgebruikersperspectief heeft volgens De Jonge tot gevolg gehad dat zijn bedrijf niet meer alleen met systeembeheerders om de tafel zit, maar ook met directieleden. Zij zijn namelijk niet geïnteresseerd in het prestatieniveau van Unix-servers, maar wel in een snelle dienstverlening aan klanten.
Marktleider
Naast traditionele leveranciers op beheergebied, zoals BMC, Computer Associates en IBM’s Tivoli, zijn er ook relatief jonge spelers actief. Zo betreedt softwareleverancier Concorde momenteel de Nederlandse markt met een kantoor in Delft. Vergeleken met de concurrentie is het met 280 medewerkers een kleine speler. Maar Concorde claimt precies datgene te leveren dat een Internetverkoper nodig heeft om zijn infrastructuur in de lucht te houden en profileert zich als marktleider op het gebied van e-beheer. In navolging van service assurance spreekt Concorde over zijn e-Health producten – die de vitaliteit van de infrastructuur moeten garanderen.