Nina Brink is in de Internet Top 100 van Internet In Business (nr 4, 1999) – net als vorig jaar – getipt als de ongekroonde koningin van Internedland. Zonder enige twijfel zou zij ook bij mij boven aan het lijstje van toonaangevende Nederlandse Internetondernemers prijken.
Zeker met de beursgang van World Online lijkt ze op een knaljaar af te stevenen. Wie ik overigens pertinent mis in de Top 100 – en dit onafhankelijk van Peter Olsthoorn, die dit ook opmerkte – is Durk Jan de Bruin, de oprichter en organisator van Startpagina.nl. Startpagina kent inmiddels enige honderden dochterpagina’s en is na een jaar aangeland in de top 3 van meest bezochte Internetpagina’s in Nederland met ruim 300.000 bezoeken per dag! En dat met een budget van 2 maal niks, vrijwel geheel gebaseerd op enthousiaste vrijwilligers in een virtueel samenwerkingsverband. World Online, Planet Internet en Ilse kregen het er, ondanks hun grote budgetten, benauwd van. Durk Jan zou in mijn Top 10 plaats 2 mogen bezetten. In de nieuwe Top 100 van Internet in Business is het pr-gehalte behoorlijk gestegen met de toetreding van mediagenieke persoonlijkheden als investeerders Roel Pieper (2) en Maurice de Hond (3), Paul Smits als nieuwe baas van KPN (5), Vincent Everts als enthousiaste ex-zieltjeswinnaar van Media Plaza (6), Adam Curry als Adam Curry (8) en Opta-waakhond Jens Arnbak (16). Ik zou deze personalities beslist buiten mijn Top 10 laten, omdat ze in veel gevallen zelf als Internetondernemer nog weinig bewezen hebben. De relatie van Paul mits en Jens Arnbak met Internet is bovendien bijzonder dun.
Wie zou ik dan wel opnemen in m�jn Top 10? Voor wat betreft plaats 1 tot en met 8 heb ik geen twijfels. In willekeurige volgorde zijn dat:
Hans Veldhuizen en Michiel Berger, die hun aandeel van tien procent in Ned Stat verkochten en het bedrijf klaarstomen voor een beursgang;
Patrick van Gent, die Twinspark verkocht, de uitgeefactiviteiten eruit haalde en daar weer een nieuw bedrijf van maakte;
de eigenwijze Merien ten Houten, die met Ilse al jaren een top-URL in handen heeft met de gelijknamige zoekmachine;
durfal Gary Mesch, die Versatel oprichtte, naar de beurs bracht en nu Internetactiviteiten opslokt als Speed Port en Vuurwerk;
Ron Snijder, die met Wish als eerste ‘gratis Internet’ in Nederland in de markt blufte;
Joost Schuijff, die Bibit tot een toonaangevend betaalplatform voor Internettransacties maakte, en
Sander Schippers, die Vuurwerk tot grootste host-provider maakte – bekend van het illegaal kopiëren van het telefoonboek van KPN Telecom – en en passant verkocht aan het hongerige Versatel.
Uit mijn lijstje blijkt vooral dat ik gepreoccupeerd ben met ondernemers die van hun Internetbusiness een succes maken, met twee benen in de markt staan, en daarbij zelf ook volop risico lopen. No guts, no glory, zoals onze overburen aan de andere kant van plas zeggen.
De Top 100 van Internet in Business laat vooral zien dat de huidige Internetbranche nog sterk gedomineerd wordt door hype, mooie verhalen, publiekstrekkers en dergelijke. Enerzijds is dat een tijdelijk fenomeen, want binnen enkele jaren blijkt vanzelf wie de Jeff Bezos’en (oprichter van Amazon.com en in de VS verkozen tot ondernemer-van-het-jaar) van Internedland zijn. Anderzijds is Internet door zijn aard natuurlijk ook verweven met de amusements- en media-industrie, en is het onvermijdelijk dat een ‘sterrenstal’, zoals bekend van RTL 4, ook voor het succes van Internetsites van groot belang is. Want sterren trekken aandacht, en aandacht betekent hoge bezoekersaantallen op een site, en hoge bezoekersaantallen leiden tot veel transacties.
Het probleem van de Nederlandse Internetmarkt is dat deze toch nog steeds zo’n twee jaar achterloopt op die in de VS. Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is de markt kleiner, waardoor minder snel de gewenste schaal gehaald kan worden. Veel belangrijker is dat er nog steeds geen echte vrije EU-markt is. Een teken aan de wand is dat het een aardig karwei is om domeinnamen in alle EU-landen te registreren, ook al beschik je over een geregistreerd Europees handelsmerk. Misschien wel de allerbelangrijkste factor is dat de Europese beurzen, zeker ook de Amsterdam effectenbeurs, te starre toelatingscriteria hanteren. Terwijl in de VS een businessplan naar de beurs gebracht kan worden, moet een firma in Nederland vijf jaar bestaan en drie jaar winst hebben laten zien. Wanneer dit soort regels niet bijzonder snel losgelaten worden, loopt Nederland een enorme kans op een voorsprong in i-handel mis, wat ten koste gaat van de positie van .nl-bedrijven in de internationale i-conomy. En dat zou op zijn minst bijzonder jammer zijn. Of vinden we dat Nina op 1 moet blijven?
Periodiek schrijft prof. dr. Martijn Hoogeveen, verbonden aan de Open Universiteit Nederland en TakeitNow.com, over een Internetonderwerp.