Computer Associates gebruikt de producten van het vorig jaar overgenomen Platinum vooral voor datawarehousing en het vinden van verbanden tussen data. Die technieken zijn essentieel voor succes in de markt van elektronische handel.
Dit zegt Jay Huff, marketingdirecteur CA voor Noord-Europa. Toen CA vorig jaar juli bekendmaakte dat het Platinum wilde overnemen, was dat voor velen een verrassing. Beide bedrijven waren aartsconcurrenten, zodat hun producten (beheer- en ontwikkeltools) elkaar voor een groot deel overlappen. Volgens Huff is dat niet juist. ‘Dat geldt voor geen 20 procent van de producten. Wij hebben voor de oplossing gekozen dat een overlappend product binnen twee releases in een CA-product wordt gecombineerd.’
Elektronische handel
Huff legt er de nadruk op dat de overname van Platinum vooral gericht was om CA kansen te geven op het vlak van e-commerce. ‘Platinum beschikt over technieken voor het opzetten van datawarehouses en datamarkten. Het was ons erom te doen die producten in huis te hebben. In combinatie met de ‘Neugents neurale netwerkagent’ kunnen bedrijven nu veranderingen in het gebruik van applicaties signaleren. Dat is een essentieel punt bij elektronische handel.’
Het tweede gebied dat nieuw is voor CA en waar de Platinum-producten een entree mogelijk maken, is dat van application life cycle. Het gaat hierbij om software voor configuratiemanagement en het beheer van projecten. Deze producten zijn aangepast en worden nu getest. Huff stelt dat deze ‘Advantage’-software dit kwartaal op de markt komt.
Integratie
Op twee gebieden gaan de producten van CA en Platinum in elkaar op. Zo worden de beheerinstrumenten van Platinum geïntegreerd met de beheeromgeving CA-Unicenter. Daarnaast is er integratie van de producten voor beveiliging.
Huff licht toe: ‘Op de datum dat CA bekendmaakte dat het Platinum wilde overnemen, had Platinum de overname afgerond van Memco, een Israëlisch bedrijf dat gespecialiseerd is in beveiliging voor Unix en Windows NT.’ Inmiddels heeft CA nog twee Israëlische bedrijven overgenomen die software hebben voor intelligente firewalls en detectie van insluipers. Huff wil niet bekendmaken hoeveel werknemers van Platinum ontslag hebben genomen vanwege de overname. ‘Een groot aantal verkopers heeft zijn biezen gepakt. Dat is jammer, maar het is ook wel te begrijpen. Als je jarenlang keihard met elkaar hebt geconcurreerd, dan kun je niet van de ene dag op de andere collega worden. Dat gaat nu eenmaal niet.’
Cultuurverschil
Volgens Huff blijkt het cultuurverschil tussen de bedrijven geen probleem. ‘Platinum is ook groot geworden door overnames. Het nam in tien jaar tijd zestig bedrijven over. Het enige verschil is dat CA al in de jaren tachtig op het overnamepad ging toen dat nog vrij ongebruikelijk was.’ Hij noemt als wezenlijk verschil dat CA die overnames beter afwikkelt. ‘Platinum heeft wel veel bedrijven overgenomen, maar die mochten voor een deel autonoom blijven. En dat werkt niet. Je moet meteen duidelijk stellen dat een overgenomen bedrijf wordt geïntegreerd.’
De kritiek dat CA hierbij vaak rigoureus te werk gaat, wijst hij van de hand. ‘Wij hebben als beleid dat overgenomen bedrijven zo snel mogelijk een onderdeel vormen van CA. Daarom hebben we alle sporen van Platinum uitgewist. Dat geeft duidelijkheid voor de klanten en je bereikt ermee dat mensen zich meteen onderdeel van CA voelen.’ Ook de kritiek dat CA overgenomen producten niet lang ondersteunt, vindt hij niet terecht. ‘Wij blijven alle producten nog twee jaar ondersteunen.’