De Zweedse durfkapitalist E-Chron roept Europese ondernemers op met ideeën voor Internet te komen. E-Cron organiseert de komende maanden in diverse steden in Europa competities waar Internet-ondernemers in de dop hun plannen kunnen presenteren.
In Amsterdam is de competitie op acht februari. De beste inzendingen krijgen durfkapitaal om hun plannen te verwezenlijken. Het initiatief van E-Chron heeft de steun van Ericsson, Hewlett-Packard, Ernst & Young, Lotus, CNN en de Yankee Group.
Scott Smith, directeur van de Europese divisie van de Yankee Group, schetst het belang van de competitie als volgt. "In de VS heeft het zes jaar geduurd voor de Internet-markt voldoende kritische massa had. Wij verwachten dat Europa binnen drie jaar zo ver is. De competitie voor e-commercie wil ervoor zorgen dat dit proces sneller gaat."
De eerste e-commercie competitie, die vorig jaar in Zweden werd georganiseerd, trok driehonderd Internet-bedrijven.
De organisatie verwacht dit jaar 1500 deelnemers en 150 plannen die de halve finale halen. De vijftien finalisten zullen hun plannen presenteren op 16 en 17 mei in Helsinki en Stockholm. De deadline voor de inzendingen is 29 februari.