Devote en Info Support zijn de beste ICT-bedrijven om voor te werken. Dit concludeert Henk Mulder in een boek waarin hij de arbeidsvoorwaarden van de ondernemingen onderling vergelijkt. BMC, Caesar Groep, High Tech en Pink Elephant staan ook hoog genoteerd. Het werk geeft echter geen volledig overzicht.
Uit het onderzoek van Mulder blijkt dat met name de kleinere ondernemingen in staat zijn het personeel goede arbeidsvoorwaarden te bieden. Uit de cijfers blijkt dat een aantal IT-bedrijven nog steeds kampt met een erg hoog personeelsverloop. Negatieve uitschieters zijn Exact (20 procent), Randstad Automatiseringsdiensten (17 procent), DBS (17 procent), Pink Elephant (16,8 procent), VCD (16,7 procent) en PAC (15 à 20 procent). Ondernemingen van geringere omvang hebben hun zaakjes beter voor elkaar. Aqeuro, Devote, Flex IT, Infopulse en NTNT hebben een verloop van hoogstens 2 procent.
Ziekteverzuim
Op het gebied van ziekteverzuim scoren de volgende bedrijven slecht: Belastingdienst Automatiseringscentrum (5,95 procent), DBS (5,4 procent), EDS (5,3 procent) en CTG (4,4 procent). Er zijn ook ondernemingen die met een verzuim van 1 procent of minder kampen. Flex IT, SAP, BMC en Inforay zijn op dit gebied de koplopers. Overigens blijft een aantal belangrijke IT-bedrijven buiten beschouwing, zoals Microsoft, Hewlett-Packard, Sun en Compaq. Piet Ross, personeelsmanager van Hewlett-Packard zegt dat hij geen geld wil betalen voor een vermelding in het boek.
Het boek ‘De beste bedrijven om voor te werken‘ tracht een overzicht te geven van de ICT-bedrijven die in Nederland actief zijn. Naast een vergelijking van de arbeidsvoorwaarden, staan er interviews in met vertegenwoordigers van de ondernemingen. Over het algemeen zijn deze verhalen kritiekloos. Interne reorganisaties worden wel genoemd, maar de auteur gaat voorbij aan de ontslagen die hierbij zijn gevallen. Ook laat hij buiten beschouwing dat van sommige bedrijven bekend is dat de werksfeer te wensen overlaat. Deze kritiekloze houding heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat bedrijven moeten betalen om aandacht te krijgen. MC