Fujitsu-Siemens richt zich voortaan meer op de markt voor kleine tot middelgrote bedrijven. Deze wijziging in de PC-strategie moet het samengaan van de partners in deze joint venture symboliseren: bedrijfsleverancier Siemens en consumentenleverancier Fujitsu Europa.
Dit zegt Joseph Reger, vice-president marketing bij de Europese computerfabrikant. "Siemens is in Europa traditioneel gezien sterk in de marktsector voor bedrijfs-PC’s, terwijl Fujitsu het goed doet in het consumentensegment. De mogelijkheid voor groei bevindt zich dus daar tussenin; de mkb-markt."
Analisten zien in deze koerswijziging echter ook een erkenning van de haperende mkb-benadering die elk van de twee bedrijven voorheen had. Volgens onderzoeksbureau IDC is de mkb-markt in de komende drie jaar goed voor maar liefst 45 procent van de totale groei in de PC-afzet.
Fujitsu-Siemens benadrukt overigens dat de vergrote aandacht voor het mkb niet een verslapping van de aandacht voor andere marktsegmenten inhoudt. Zo komt het bedrijf in mei of juni met een nieuwe reeks zware servers en werkt het ondertussen ook aan nieuwe consumentenproducten.
Gisteren is de eerste instap-PC’s voor consumenten onthuld. Verder gaf het bedrijf ook voorproefjes van nieuwe taakspecifieke Internet-apparaten. Dat soort computers is in toenemende mate in trek bij PC-fabrikanten die nieuwe markten en groei nastreven.