Volgens dienstverleners als Kpmg en Ernst & Young verdwijnt de naam Baan bij potentiële klanten in sneltempo van de shortlist. Hoewel de kwaliteit van de producten niet ter discussie staat, wordt Baan niet langer als serieus alternatief beschouwd. Onzekerheid over de continuïteit van het bedrijf en de software zijn hiervoor de redenen.
De financiële wereld uit al langer kritiek op Baan, terwijl industrieanalisten en marktpartijen consequent achter het softwarebedrijf bleven staan. Toen het bedrijf onlangs echter bekend maakte over 1999 een onverwacht recordverlies van 240 tot 250 miljoen dollar te moeten boeken, leek het vertrouwen definitief geknakt. Daarbij pakten de bestuurders Mary Coleman en Jim Mooney hun biezen.
Het aanhoudende negatieve nieuws lijkt behalve de beleggers nu ook de markt murw geslagen te hebben. Maar omdat Kpmg en Ernst & Young hun Baan-activiteiten op een lager pitje zetten kunnen anderen, zoals CSC, hun Baan-praktijk handhaven.
‘Aflopende zaak’
Andy Verstelle, directeur van Kpmg’s erp-groep is duidelijk: ‘Klanten beoordelen de recente ontwikkelingen als ‘erg serieus’. Bij de bedrijven waar men nu een softwarepakket selecteert, valt Baan af. Onzekerheid over de continuïteit van het productportfolio is daarvoor de reden.’ Bij Ernst & Young kwam Pieter Zuijdgeest vorig jaar maart al tot dezelfde conclusie. ‘Door het afnemend vertrouwen verdwijnen ze sneller uit selectietrajecten. En als je moet leven van bestaande klanten, is het een aflopende zaak.’ Ernst & Young besloot in maart 1999, na een eerdere ‘slecht nieuws’-periode van Baan, al voor 80 procent te desinvesteren in zijn Baan-activiteiten. ‘Van de 35 Baan-specialisten van vorig jaar, hebben we er nog ruim vijf over. De rest hebben we herplaatst, bijvoorbeeld binnen de JD Edwards-groep. We wachten verdere ontwikkelingen af, maar steken geen geld meer niet meer in kennis over nieuwe technologieën’, aldus Zuijdgeest, die voor dit jaar twee nieuwe Baan-projecten verwacht.
Kpmg besloot eerder deze maand zijn investeringen rond Baan te bevriezen. ‘Bedrijven die in erp investeren, gaan daarmee een langetermijnrelatie aan. Dan wil je ook op lange termijn ondersteuning van alle softwaremodules, ook die voor specifieke toepassingen. Klanten hebben daar te weinig vertrouwen in. Kpmg richt zich daarom slechts op bestaande relaties en bestaande Baan-producten’, aldus Verstelle. De dienstverlener heeft momenteel nog 25 Baan-specialisten in dienst.
Geen paniek
Bij de bestaande gebruikersgroep is overigens geen sprake van paniek. Zowel de klanten van Kpmg als Ernst & Young maken zich geen zorgen over continuïteit van Baan-producten op korte termijn. Ook bij een overname door bijvoorbeeld een Amerikaans softwarehuis ligt het niet in de lijn der verwachting dat de Baan-software verdwijnt. Origin wilde niet inhoudelijk reageren op de effecten die de perikelen rond Baan op de marktvraag hebben. ‘Wij dragen Baan een warm hart toe en zullen het bedrijf steunen zoals je van een partner mag verwachten’, aldus woordvoerder Toby Ellson.
CSC Nederland constateert bij zijn klantenbestand geen zorgen over de continuïteit. ‘Wij ontvangen daar in ieder geval geen signalen over. Wie op zoek is naar bedrijfssoftware wil een goed product en een stabiele leverancier. Wij bieden klanten die langdurige relatie aan waarin overigens meerdere IT-componenten een rol kunnen spelen’, aldus directieleden Dennis van den Bos en John Janssen. Met 150 medewerkers is de ‘Baan-groep’ van CSC fors te noemen. ‘Wij blijven investeren in onze Baan-activiteiten en verwachten dit jaar een gematigde groei.’ Vergroting van het marktaandeel ligt ten grondslag aan die groei.
Einde van de tunnel
Het marktaandeel krimpt dus in omdat potentiële klanten sceptisch zijn over het voortbestaan van Baan. Maaikel Klein Klouwenberg van organisatieadviseur Turner meent echter dat de continuïteit van de technologie geen werkelijk gevaar loopt. ‘Ook al valt het bedrijf in vreemde handen, de producten zullen blijven bestaan.’ In tegenstelling tot anderen ziet hij wel degelijk licht aan het einde van de tunnel voor het Veluwse softwarebedrijf. ‘Wij hebben een beursgenoteerd bedrijf als klant die op dit moment software van Baan koopt’, aldus Klein Klouwenberg. Om welk bedrijf het gaat, wil hij niet zeggen.