IBM heeft een investeringsfonds met vijfhonderd miljoen dollar in kas opgezet om startende Internet-bedrijven te steunen. De Global Financing Group van de computerfabrikant werkt samen met andere kapitaalverstrekkers om zo de aanschaf van IBM-producten te bevorderen.
Het bedrijf wil niet alleen nieuwe afzetmogelijkheden creëren, maar streeft ook naar een grotere naamsbekendheid bij beginnende bedrijven. In de snelle Internet-economie kunnen die starters op korte termijn de grote spelers zijn – en daarmee ook grote klanten.
Veel andere IT-leveranciers hanteren soortgelijke strategieën voor jonge Internet-bedrijven. Onder meer Sun Microsystems, Hewlett-Packard, Cambridge Technology Partners en Andersen Consulting hebben zich al opgeworpen als Internet-investeerder.
IBM speelt nog enigszins op zeker door alleen financiering te bieden aan bedrijven die reeds een eerste investeringsronde achter de rug hebben. Vorige maand onthulde IBM al een overeenkomst met Ernst & Young om de klanten van die consultant te voorzien van fondsen voor projecten op het terrein van elektronische handel. Directieleden van de computerreus gaven toen de schatting dat de klanten van Ernst & Young voor bijna vijfhonderd miljoen dollar aan steun zouden ontvangen.