Het lijkt er op dat de convergentie tussen de werelden van telecom, informatietechnologie en amusement nu echt van de grond gaat komen. De fusieplannen die AOL en Time Warner deze week aankondigden zijn hiervoor het levende bewijs. Dat dit met de meest astronomische bedragen gepaard gaat maakt het alleen maar spannender. Het past ook uitstekend bij de vertier-industrie.
Voor de Internet-pessimisten moet het moeilijk te verteren zijn dat een representant uit de zeepbel-economie (zo zien veel analisten de Internetbedrijvigheid) met groot gemak zijn ‘ijle’ aandelen inruilt en aldus een van de grootste amusementsconcerns ter wereld inlijft. Wanneer de aandelenruil doorgaat blijkt dat je met dergelijke aandelen toch leuke dingen kunt doen.
Opmerkelijk is dat het niet Koning Televisie is die hier de toon zet maar een Internetbedrijf dat de afgelopen jaren zelf een enkele keren de bakens moest verzetten om de oorspronkelijke besloten online-activiteiten in de pas te laten lopen met de openheid van het Internet. Een strategie die heeft gewerkt, zo mogen we nu constateren.
Hier in Europa lopen we zoals gebruikelijk iets achter op de economische trends in de Verenigde Staten. Illustratief hiervoor is dat een bedrijf als World Online nog niet eens op de beurs is genoteerd. Endemol, als voor de hand liggende ‘contentprovider’ een geschikte overnamekandidaat of fusiepartner, heeft dus nog even de tijd. World Endemol; de naam sluit aan bij het aspiratieniveau van beide bedrijven.